Szakonyiné Seres Gerda 38 éves
színházművészet
Bemutatkozó

2004 óta dolgozom rádiósként, újságíróként, kiemelten foglalkoztat a kultúra, azon belül is a színház világa. 

A hatvanas-, hetvenes évek - túlzás nélkül állíthatjuk - a magyar dráma egyik virágkora. A történelmi- és társadalmi közeg, a cenzúra légköre, a politikai nyomásgyakorlás nem kedvezett a nyílt, szókimondó történeteknek, ám a drámaírók megtalálták a módját, hogy az egyént megnyomorító diktatúra erkölcsi dilemmáit "színpadra fogalmazzák". Ennek számos eszköze volt, a szatirikus hangvételtől kezdve a történelmi drámába bújtatott aktuális felvetéseken át az egyén személyes életén keresztül ábrázolt társadalombírálatig.

Az időszaknak még akadnak élő tanúi, így a többnyire személyes hangvételű naplók, visszaemlékezések, a főként alkotók, vagy jelentős színházi műhelyek munkáit feldolgozó tanulmányok mellett kutatásom személyes beszélgetésekre támaszkodna olyan rendezőkkel, dramaturgokkal, akik a színrevitelek mikéntjéről is számot adhatnak.

Célom, hogy átfogóan mutassam be a társadalomkritika eszközeit a megjelölt időszak drámáiban, s azok színreviteleiben. Magyar szakon írt diplomamunkám az adott időszak két jelentős alkotója – Sarkadi Imre és Szakonyi Károly – egy-egy drámájával, és azok aktuális színreviteleivel foglalkozott. A tanulmányok, elemzések, kritikák olvasása során döbbentem rá, hogy bár nem csekély az adott korszak elméleti irodalma, mégis ezek jelentős részét – politikai vagy más elfogultság okán – kritikai attitűddel érdemes szemlélni, éppen ez indokolja egy átfogó, alapos könyvtári- és levéltári kutatásokat valamint személyes, rögzített beszélgetéseket összegző elméleti munka fontosságát.

Elképzeléseimet a portfoliók rovatban csatolt 'Szakmai koncepció' elnevezésű dokumentumban fejtettem ki részletesen.

Iskolák
Egyetem (ma), 2016. Szegedi Tudományegyetem
Jelenlegi munkahely
kultura.hu
Lakcím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Levelezési cím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Portfóliók (10)
Hírek, események
  • A Bartók Tavasz Fesztiválhíradója

    2023. 04. 13.
    művészetelmélet
    Fesztiválhíradónkban bepillantást nyújtunk a programsorozat pezsgő mindennapjaiba, ellátogatunk a koncertekre, belesünk az előadások kulisszái mögé és beszélgetünk a fellépőkkel, és a közönséggel.
  • EGYETEMES podcast – A kékszakállú herceg váráról

    2023. 04. 13.
    művészetelmélet
    Bartók operájáról. Vendégeink: Nagy Viktor rendező, Szántó Andrea operaénekes, Vajda Gergely karmester-zeneszerző.
  • EGYETEMES podcast – Mozart: A varázsfuvola

    2023. 04. 13.
    művészetelmélet
    Az egyik legismertebb operáról Dinyés Dániel zeneszerző-karmesterrel, Nádor Magda operaénekessel és Kovács János karmesterrel.
  • EGYETEMES podcast – Szabó Magda: Az ajtó

    2023. 04. 13.
    művészetelmélet
    Podcast - Mitől örökérvényű történet, és miért kívánkozik színpadra, filmvászonra? Vendégeink: Juhász Anna irodalmár, Kubik Anna színművész és Szabó K. István rendező.
  • EGYETEMES – alapművekről felsőfokon: Táncház

    2022. 12. 09.
    művészetelmélet
    Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.
  • EGYETEMES – alapművekről felsőfokon: Az ember tragédiája

    2022. 12. 09.
    művészetelmélet
    Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.
  • EGYETEMES – alapművekről felsőfokon: Bánk bán

    2022. 12. 09.
    művészetelmélet
    Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.
  • Szigorú színházi példázatok

    2022. 08. 17.
    művészetelmélet
    Görgey Gábor drámaírói munkásságáról
  • „Nekem magammal kell elszámolnom” – Csurka István drámáiról

    2022. 04. 14.
    művészetelmélet
    „Nagyon jól ismerem magam. Ha valamit elkezdek fontolgatni, abból megalkuvás lesz” – fogalmaz Csurka István Szájhős című drámájának meghasonlott hőse.
  • „Hét évvel az ’56-os események után lassan enyhül a bilincsek szorítása, mintha mozdulnának, távolodnának a falak”

    2021. 12. 14.
    művészetelmélet
    A "puncstortába ragadt perspektívátlanság" - Szakonyi Károly drámái
  • „Valami gőzöd legyen, hogy mit írnak Európában. Ne csak az avatag népieseken kérőddz”

    2021. 08. 17.
    művészetelmélet
    Fejes Endre és Sarkadi Imre bemutatói
  • „…Ha a tömegek igazi kultúrát tesznek magukévá, az nem áll majd szemben az úgynevezett magaskultúrával. Ez a mi történelmi perspektívánk.”

    2021. 04. 23.
    művészetelmélet
    Kutatásaim összegzése
  • Magyar ősbemutatók 1956 és 1960 között

    2020. 12. 20.
    művészetelmélet
    "...szándékomban nyoma sem volt az infámiának: nem akartam egy „antiklerikális” darab csomagolásában egy rendszerellenes darabot beadni"