Jászberényi Miklós 54 éves
zeneművészet
Bemutatkozó

Tervezett tanulmányom a zenei gyűjteményemben elérhető közel 1500, egész estét betöltő, historikus zenedráma legértékesebb darabjainak bemutatását célozza. Kilenc évesen kezdtem a kollekciót felépíteni, zenei tanulmányaimmal (furulya, piszton, zongora, szolfézs, énekkar) párhuzamosan. Különösen az 1985-ös országos Johann Sebastian Bach zenetörténeti verseny döntőjében elért sikeremen felbuzdulva gyűjteményem ugrásszerű növekedésnek indult. Ezt a CD éra kibontakozása, a határok megnyílása és az internet tovább gyorsította. A tanulmány bevezetőjében szólni kívánok a korabeli jellegzetes stiláris irányvonalakról, műformákról, korszakokról, régiókról. Ezt követné a gyűjtemény adathalmazának tudományos feldolgozása, ami betekintést nyújtana a komplett formában történt jelenkori felújítások kínálatába. Ezután a legkiválóbb szerzők életrajzi vázlatait következnének. Ebben a részben egyes művek külön górcső alá kerülnének egy szubjektív zenei bedekker létrehozása céljából. A megértést kottaanyag segítené, az irodalmi hivatkozásokhoz hasonlóan, pontos forrásmegjelöléssel.

Általános munkásságomat tekintve kutatóorvos vagyok. Szakterületem a kórélettan és a neuroendokrinologia. Orvosi diplomám (1994) mellett PhD-val (2003), habilitációval (2013) és a Magyar Tudományos Akadémia doktori címével (2016) is rendelkezem. Mintegy 200 tudományos közleményem közül 50 rangos nemzetközi tudományos folyóiratban jelent meg. Ezek közül 10 a Nobel-díjas Prof Andrew Viktor Schally-val közösen, akinek intézetében több, mint két évig dolgoztunk együtt 2010-2013 során a University of Miami keretein belül.

Iskolák
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Jelenlegi munkahely
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Lakcím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Levelezési cím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Portfóliók (1)
  • Fidelio posztok

    2020.02.16 05:05:47

    Néhány a Fidelio régizenei fórumára posztolt korábbi kommentem, értékelésem
Hírek, események
  • Visszatekintés Méhul Adrien című operájának újkori premierjére

    2021. 04. 05.
    zeneművészet
    Mostanában ötlött szemembe, hogy Méhul Adrien című operája, 2017-ben megjelent CD formájában (Label: Bru Zane) és immár elérhetővé vált a Presto online áruház kínálatában is. Ennek örömére töltöm fel egy a Music Barocca digitális magazin hasábjain megjelent angol nyelvű koncert beszámolómat.
  • Gregor Joseph Werner: De Gute Hirt című oratóriumának értékelése

    2020. 12. 08.
    zeneművészet
    Rég várt debütálásra került sor az Accent kiadó, a Purcell kórus és, az Orfeo Zenekar tolmácsolásában. Bizton állíthatom, hogy Werner Der Gute Hirt című oratóriumának jelenkori világpremierje új lendületet adhat Habsburg barokkal szembeni adósság rendezésének is.
  • Jan Dismas Zelenka életművének bemutatása a Bartók Rádió "Kalandozások a Régizene Birodalmában" című műsorában

    2020. 12. 08., 10:13:00 — 2020. 12. 08., 10:13:00
    zeneművészet
    Zelenka korának egyik legnagyobb mestere a galantéria Bachja, a katolikus német egyházi zene korabeli fejedelme. Zenéjének a magyar közönséggel való megismertetése rendkívül fontos feladat.
  • Visszatekintés Porpora Polifemo című operájának újkori premierjére

    2020. 08. 13.
    zeneművészet
    Beszámoló egy mérföldkő jelentőségű produkcióról, ami 2013-ban, a gazdasági válság kellős közepén is képes volt megmozgatni a régizene rajongókat
  • Egy online közvetítés margójára

    2020. 08. 13.
    zeneművészet
    Rameau: Hippolyte et Aricie-jének 2013-as magyarországi bemutatóját elérhetővé tette egy rövid időre a Magyar Állami Operaház. Ennek apropóján essen pár szó a mű 1757-es verziójának ezen világpremierjéről.
  • Értékelés Rameau Les Indes galantes című operájának lemezfelvétele kapcsán

    2020. 08. 11.
    zeneművészet
    Ismét bebizonyosodott, hogy Rameau munkássága olyan kimerülhetetlen forrása a zenei revizitációknak, mint Bach művészete.
  • A munkámban érintett szerzők életrajzi adatainak Power BI térképekkel történő bemutatása

    2020. 04. 20.
    zeneművészet
    Power BI illusztrációk bemutatása
  • Rameau: Dardanusének bírálata

    2020. 04. 20.
    zeneművészet
    English review on the online video stream of Rameau's Dardanus broadcast by the MÜPA Rameau Dardanusének magyaroroszági premierjének kritikája
  • Kritika Broschi: Merope című operájának jelenkori premierje kapcsán

    2019. 10. 21.
    zeneművészet
    A tavalyi év régizenei szenzációja volt Riccardo Broschi: Merope cím operájának jelenkori bemutatója az Innsbrucki Régizenei Fesztiválon (Innsbrucker Festwochen der Alten Musik) illetve ezt követően Bécsben.
  • Beszámoló a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar makói vendégszerepléséről

    2019. 10. 01.
    zeneművészet
    Immár hagyományként ünnepelhető a Vashegyi György vezette Purcell Kórus és Orfeo Zenekar makói vendégszereplése.
  • Review of the first complete modern performance of Lemoyne's Phèdre

    2019. 09. 27.
    zeneművészet
    Another fantastic rediscovery owing to the Dratwicki-Vashegyi cooperation
  • Review of the first modern performance of Boismortier's Les Voyages de l'Amour

    2019. 09. 24.
    zeneművészet
    A real gem rediscovered by Benoît Dratwicki and György Vashegyi opens new vistas in French musical theatre.
  • Kritika Gervais: Hypermnestre című operájáról a lemez megjelenése kapcsán

    2019. 09. 17.
    zeneművészet
    Egy évvel az újkori világbemutató után kijött a Glossa CD-je, amin Vashegyi György irányításával szólal meg újra Gervais: Hypermnestre című operája
  • Beszámoló Lemoyne: Phédre című operájának magyarországi ősbemutatójáról

    2019. 09. 11.
    zeneművészet
    A francia klasszicizmus zenedrámai repertoárjának egyik olyan remekét hallhattuk koncertszerű előadásban, amit kivételesen nem külföldi szerző komponált és mégis jelentős sikert aratott.
  • Kommentár Mendelssohn: Paulus című oratóriumának Szegedi bemutatójához

    2019. 08. 20.
    zeneművészet
    Vashegyi György bemutatója egyszerre tágította a historikus zene iránt rajongók látóterét és mutatott példát a magyar művészek határokon átnyúló együttműködésére.
  • Porpora: Polifemo című opera seria-jának megtekintése a Salzburgi Ünnepi Játékokon

    2019. 07. 05.
    zeneművészet
    Cecilia Bartoli a Salzburgi Ünnepi Játékok művészeti igazgatójaként célul tűzte ki az egyik legjelentősebb művészeti rivalizálás - Az Opera of the Nobility és a Royal Academy of Music vetélkedésének megidézését.
  • A pályázati és egyeztetett munkatervben vállalt ösztöndíjas program aktuális időszaki eredményeinek bemutatása

    2019. 05. 23.
    művészetelmélet zeneművészet
    A gyűjteményem statisztikai tudományos elemzése a pályázati munkatervben foglaltaknak megfelelően
  • Graun: Kleine Passion-Oratóriumának értékelése

    2019. 04. 17.
    művészetelmélet zeneművészet
    Graun: Kleine Passion-Oratóriumának megtekintése a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar tolmácsolásában, április 17-én.
  • Antonio Draghi: Santa Cecilia című oratóriumának értékelése

    2019. 04. 05.
    művészetelmélet zeneművészet
    Antonio Draghi: Santa Cecilia című oratóriumának megtekintése a Hof-Musici előadásában a Tavaszi Fesztivál keretében, április 5-én A Musical treasures from the Jaroměřice Castle című Supraphon dupla LP megvásárlása, digitalizálása és zajszűrése.
  • Albinoni: La Statira című operájának értékelése

    2019. 03. 12.
    művészetelmélet zeneművészet
    Albinoni: La Statira című operájának megtekintése a Teatro Malibran-ban, 2019, március 9.-én
  • A HISTORIKUS ZENEDRÁMA FÉNYKORA című monográfia felvezető esszéje

    2018. 12. 06.
    zeneművészet
    Az esszé a monográfia tárgyának korszakait, stílusirányzatait, a régiókat, az előadókat, a társművészeteket és a műfajokat taglalja. Célja, hogy a többi fejezet számára korhű hátteret biztosítson.