Somogyi Krisztina 50 éves
építőművészet
Bemutatkozó

Építészkritikus, vizuáliskörnyezet-kutató, szerkesztő vagyok, az építészet recepciójával foglalkozom. Az ember által alakított világ, így az építészet, a fotográfiai, grafikai és tipográfiai megjelenések hatása, értelmezhetősége és a létrehozás folyamatai érdekelnek. Az izgat, hogy a tervezők és a használói közösségek között hogyan javítható a párbeszéd. Az építészeti és design tudások, logikák és szemléletek legalább olyan fontosak a számomra, mint a befogadás folyamatainak megértése. Hogyan hatnak a terek, amelyekben élünk? Mitől válik széppé, hasznossá, szerethetővé egy épület? Mitől működik jól? Ez a folyamat hogyan segíthető?

Tanítok több egyetemen, így a BME Építőművészeti Doktori Iskolájában a Vizuális kommunikáció tárgy felelőse vagyok és az ELTE PPK Szervezet- és Környezetpszichológia Tanszékén dolgozom, PhD kutatásomat ott írom az építész és térlaikus élmények különbözőségéről. Az általam szerkesztett könyvek, publikációk, filmek és kiállítások célja a közérthetőség, mert mindenkinek érdeke, hogy sokan érdeklődjenek az épített környezet iránt. Az építészet közügy.

Az ösztöndíjam témája is ez: elsődlegesen a középiskolás korosztály számára készítek kéziratot, amely iskolaépületeken keresztül közelíti az olvasót az építészet nyelvéhez és magához az épületekhez. Mit szeretnék? Képeket és szavakat adni, hogy az épített környezet értékei láthatóvá váljanak, a hozzá kötődő személyes élmények jobban tudatosuljanak. Szeretném felkelteni a következő generáció kíváncsiságát a valós környezet iránt, mert nagyon hamar az ő döntésük lesz mérvadó abban, hogy miként alakul a világ és hogyan élünk benne.

Iskolák
Jelenleg: ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskola
Egyetem (ma), 1998. ELTE Bölcsészettudományi Kar
Jelenlegi munkahely
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Lakcím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Levelezési cím
Ez az adat nem- vagy csak regisztrált felhasználók számára nyilvános.
Hírek, események
  • A könyvtár, mint tanulási táj - Helsinki új könyvtára, az ALA Architects munkája.

    2019. 12. 08.
    építőművészet
    Folytatódik a tanulás tereinek újraértelmezését folytató cikk sorozat az Építészfórum oldalán
  • Közösségi tervezés konferencia és kerekasztal 2019

    2019. 12. 08.
    építőművészet
    Borsos Melinda és Dimitrijevic Tijana építészek a közösségi tervezés és az oktathatóság témában hívták össze a téma magyar aktorait, szakértőit.
  • Creating the Future III - Creative Education via Architecture

    2019. 12. 08.
    építőművészet
    ARKKI, az épített környezeti nevelés meghatározó, finn intézménye nemzetközi konferenciára hívta össze a téma szakértőit november 10-én és 11-én. Somogyi Krisztina a meglátás, megértés és változtatás összefüggéseiről tartott előadást, a Budapesti Piarista Gimnáziumban szerzett kutatásaira alapozva.
  • Építészeti kiállítás és oktatás / Architecture exhibition and education

    2019. 10. 03., 22:32:00 — 2019. 10. 02., 22:32:00
    építőművészet
    Az építészet a kiállítótérben nemzetközi konferencia a FUGA 10 éves programsorozata keretében valósul meg, szándéka az építészeti kiállítás különböző aspektusainak feltárása.
  • Golden Cubes Awards pályázati kiírás az épített környezeti neveléssel foglalkozók számára

    2019. 09. 27.
    építőművészet
    A Golden Cubes Awards 2017-2020 kétfordulós nemzetközi pályázat, amelyet az építészek világszervezetet azzal a szándékkal ír ki, hogy a felnövekvő generációk épített környezeti nevelésével foglalkozó szakemberek munkáját elismerje.
  • Átkeretezett világ: a Vizafogó Tagóvoda felújítása és bővítése az ARCHIKON tervei alapján. Az Építészfórumon megjelent kritika a szeptemberben elindított iskolaépítészet tematikába illeszkedik

    2019. 09. 19.
    építőművészet
    A Vizafogó Tagóvoda (Terv: ARCHIKON Építésziroda) kapcsán jó szívvel írom le, hogy az épített környezeti nevelésben a leghitelesebb és leghatásosabb eszköz maga az épület, tehát az a téri helyzet, ami a gyerekeket, fiatalokat és persze a nevelőket, tanárokat körbeveszi.
  • Oktatás és építészet: megnyílik az Építészeti Szalon VII. Terme

    2019. 06. 12., 16:00:00 — 2019. 06. 12., 18:00:00
    építőművészet
    Oktatás és építészet: megnyílik az Építészeti Szalon VII. Terme, amely a Közösség és építészet tematikán belül az oktatással és az épített környezeti neveléssel összefüggő projektekre fókuszál.
  • Építészek és gyerekek / Innováció az épített környezeti nevelésben

    2019. 05. 16., 09:00:00 — 2019. 05. 16., 18:00:00
    építőművészet
    Az UIA Architecture and Children munkacsoportjának részvételével nemzetközi konferencia az épített környezeti nevelés témában
  • Meanings of Symmetry

    2019. 04. 29.
    építőművészet
    Megjelent a történeti épületekben működő iskolákról szóló elemzés a Szimmetria tudományos folyóiratban
  • Megjelent cikk: Közös tér_személyes élmény

    2019. 04. 17.
    építőművészet
    ÁRKÁDIA Megjelent a Debreceni Egyetem Építészmérnöki Tanszékének Építészetelméleti füzetek 7. című kiadványa A tér érzékelése témakörben.
  • Iskolaépítészeti konferencia 2019-04-12

    2019. 04. 17.
    építőművészet
    Készül az iskolaépítészettel foglalkozó TÉRTÁR kötet második, tematikus száma
  • Épített környezetei nevelés a MÉSZ honlapján

    2019. 01. 25.
    építőművészet
    A MÉSZ felületén mostantól megjelenik az épített környezeti nevelés téma. :-)
  • Épített környezeti nevelés konferencia Kappadókiában

    2018. 11. 16.
    építőművészet
    Tündérkémények és hőlégballonok a Kappadókiában megrendezett konferencia helyszínén. Az épített környezeti nevelés (BEE) témában 2018. november 15-17 között megrendezett esemény magyar felvetése diákok nézőpontjából tekintett az iskolára, innen közelített az iskolaépítészet kérésköréhez.