Bemutatkozó
2009 óta foglalkozom a kép (sz)élének, illetve a képtest és szűk környezetének vizsgálatával. Ezidő alatt számos eredmény született a festészetemben, amelyek talaján új kísérleteket / műveket szeretnék készíteni a következő években.
Létrehozott munkáim első szemrevételezésre kisebb-nagyobb homogén, neutrális, képenként különböző tónusú, általában szürke, földszerűen festett vászonfelületek, vagy itt-ott polifoammal takart vásznak. A lényegi motívum azonban a festménytárgy szélénél és az élén zajlik vagy az összeillesztett polifoamok fugájánál és puha felületükön. A szinte megfoghatatlan él, mivel nehezen értelmezhető, milyen vastagnak vagy keskenynek aposztrofáljuk annak létét. Kemény derékszögben vagy lekerekítetten találkozik-e a két oldal? A peremet mikortól nevezzük egyáltalán lekerekítettnek és mikortól keménynek? Mi az átmenet? A motívum a képtest melyik részéhez kapcsolódik inkább: az oldalához vagy a tekintetünkkel szembenálló főnézetű területhez?
Képek, amelyek peremeiből kiemelkedik a festékáram vagy éppen ellenkezőleg: apró medrek, mélyedések, bevágások látszanak. Vagy csak maga a perem a kép? A szürke monokrómiával ellentétes esszenciális spektrum egy nem járt vidéken nyugszik. Tulajdonképpen ez a senki földje, amely szinte misztikus módon kívül áll az objekten, a főnézet és a képtárgy oldalának síkjaihoz mérten hozzávetőleg 45 fokos szöget zár be. Ennek a vidéknek a mélységét és magasságát csalogatom elő. A perem és a totális tér összefüggésének analízise nem pusztán formai, nem csupán tárgyi-fizikális kérdéseket vet fel, hanem az ikon / negatív ikon fogalmával és bizonyos metaforákkal foglalkozik. A valahova tartozás igénye, az önállóság kérdése, a közösség viselése, a tágasság sűrítése, vagyis e szituációk elgondolása a tét többek között.
Iskolák
Egyetem (ma), 1995. Magyar Képzőművészeti EgyetemJelenlegi munkahely
Lakcím
Levelezési cím
Portfóliók (1)
Hírek, események
-
2021. 04. 25.képzőművészetA tabula rasa kifejezés a maga ismeretelméleti hangsúlyával és klasszikus konnotációival remek cím egy radikális festészeti kiállításhoz. Azért is remek, mert az "üres lap" és a "tiszta tábla" a festészetben és a művészettörténetben egy szinte elérhetetlen és nem mellesleg paradox vágyálom (...)
-
Tabula Rasa - képek a kiállításról
2021. 04. 25.képzőművészet1990-es évek első fele, "monokróm osztály" a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Visszatekintés. -
Tabula rasa
2021. 01. 15., 00:00:00 — 2021. 04. 15., 00:00:00képzőművészetKárolyi Zsigmond és a "monokróm festőosztály" -
Elkészült, de folyamatosan bővül az adatbázis
2020. 08. 09.képzőművészetAz elmúlt 30 év időszakában született, összes fellelhető mű egy adatbázisban. -
Műkritika. Körösvölgyi Zoltán: Festészetrégészet - Erdélyi Gábor kiállításáról
2020. 04. 19.képzőművészetErdélyi a festészetvallás liturgusaként folyamatokban gondolkodik és alkot: számára a kronoszként értelmezett, mérhető idő jelentéktelen, alkotói munkája a kairoszban, a kitüntetett időben ölt testet. -
Erdélyi Gábor művek és kiállítás enteriőrök
2020. 02. 07.képzőművészetErdélyi Gábor kiállításáról enteriőrök, műtárgy fotók Biró Dávidtól. -
Neon Galéria új honlapja elkészült
2020. 02. 06.képzőművészetA budapesti Neon Galéria új honlapja elkészült. Többek között Erdélyi Gábor - a galéria képviselt és kiállító művésze - is szerepel benne. -
Erdélyi Gábor: Annyi minden van
2019. 11. 21., 19:00:00 — 2020. 01. 03., 18:00:00képzőművészetErdélyi Gábor legfrissebb munkáit is bemutatja a soron következő önálló tárlatán. -
Mindig ott lévő
2019. 04. 17., 18:00:00 — 2019. 05. 10., 18:00:00képzőművészetÖnálló kiállítás a közelmúlt munkáiból. -
BAUHAUS 100
2019. 03. 13., 00:00:00 — 2019. 04. 28., 00:00:00képzőművészetCsoportos kiállítás