Azsúrzománcba álmodott ékköves boglár

2021. 09. 21.
népművészet
Berettyóújfalu
Az előző évharmad munkájának eredménye egy ékszerszett, melyet a régi ékköves boglárok ihlettek. A készítés folyamatát mutatom be képekkel illusztrálva.

Régóta csodáltam a 17. századból való, arany és aranyozott ezüst boglárokkal díszített öveket, pártákat (1.kép). Ezeknek az ékkövekkel kirakott ötvösműveknek a viselését kevesen engedhették meg maguknak, de népszerűségük évszázadokat átívelt. Arany János sorai is alátámasztják ezen ékszertípus későbbi használatát. A költő visszaröpít az időben és szinte látjuk, ahogyan az elegáns ruhát viselő hölgyek ékszerein megcsillan a gyertya fénye: „Csillagzott a gyertya ezerféle kőben, Gyémántos boglárban, arany karkötőben”.

A tervrajz (2. kép) évekkel ezelőtt készült, de mindig volt sürgősebb, fontosabb munka, ezért a megvalósítás elmaradt. Most azonban újra előkerült a régi vázlatgyűjtő mappa és az ösztöndíjas munka keretében áttört zománccá fogalmaztam át a régi boglár ihlette ékszert.

A méretarányos rajzot számítógépes munkával pontosítottam és a sík, alaplemezre ragasztottam. A lemez anyaga sárgaréz, vastagsága 1.7 mm, az alapanyagválasztás oka, hogy a tárgy öntőmintaként szolgál a későbbi munkafolyamatokban. Az áttöréseket fűrésszel alakítottam ki (3-4. kép). Ezután a fűrésznyomok eltüntetése következett különböző formájú reszelők segítségével. A tisztázást követően fa alátéten kalapács segítségével óvatosan megdomborítottam a formát (5-6. kép).  A kész mesterdarab további megmunkálása precíziós öntéssel történt, melynek eredményeképpen 3 darab, azonos méretű, ezüst alapanyagú bogláron tudtam tovább dolgozni.

A zománcozás előtt alátétlemezt készítettem, melyet szintén domborítani kellett, úgy, hogy pontosan illeszkedjen a boglár alsó ívéhez (7. kép). A zománcozás több lépésben történt, 3-4 utántöltést igényeltek a rekeszek (8. kép). Nem zománcoztam valamennyi áttörést, csak bizonyos mintaelemek kaptak színt, így emlékeztetnek a drágakövekkel kirakott boglárokra. Az égetéseket követően csiszolás következett, majd fényező égetés és a felület végső kidolgozása, fényesítése. Végül egy szetté állt össze a három ékszerdarab (10. kép). A domború forma medálként való alkalmazásával az volt a célom, hogy az azsúrzománc számára elegendő fény juthasson a tárgy belsejébe, megmutatva ezzel a fénnyel átjárt színek erejét (9. kép).

  • Színészmesterség - színész a színpadon - - - Beszédtechnika & Színpadi mozgás & Ének & Színészmesterség - - - Michael Chekhov Acting Technique®

    2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00
    színházművészet
    Az intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
  • Danubia 30

    2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00
    zeneművészet
    Harminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje.
  • Kripta - monológszínház műhelybemutató

    2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00
    színházművészet
    Mi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján
  • A fény és gesztusa - Tárgy- és fényanimáció & Mihail Chekhov Acting Technique®

    2023. 12. 16., 10:00:00 — 2023. 12. 17., 19:30:00
    színházművészet
    A résztvevők a fény képzőművészeti és előadó művészeti vetületeivel ismerkedhetnek meg a tárgyalkotás és tárgyanimáció folyamatában a Mihail Csehov technika segítségével kutatva és felfedezve annak atmoszféra és karakter teremtő/formáló erejét, lehetőségeit.
  • A diótörő

    2023. 12. 15., 16:00:00 — 2023. 12. 15., 19:00:00
    zeneművészet
    Csajkovszkij: A diótörő – teljes balettzene Cserna-Szabó András Diótörő-parafrázisával