Digitális tekintet - A mesterséges művészet evolúciós korlátai

2021. 11. 18., 13:15:00 — 2021. 11. 18., 13:35:00
művészetelmélet
Semmelweis Egyetem, online
Előadásom a SOTE Tudomány Hónapja alkalmából rendezett konferencia keretei között kerül megtartásra. A konferencia mottója: Értékmentés és innováció a tudományban. Művészetelméleti előadásom a mesterséges művész (festő) alkotótevékenységének evolúciós korlátait vizsgálja.

A Semmelweis Egyetem rendezvénye a digitalizáció kontextusában vizsgálja az értékmentés és innováció 21. századi lehetőségeit, és a különböző tudományterületek kutatási eredményeinek bemutatásával járja körül a témát.  

Előadásomban a digitalizáció és művészet kapcsolatának főbb kérdéseit művészetelméleti szempontból vizsgálom. A festői tevékenység "minimális" kognitív feltételei, ú.m. észlelés, stíluskeresés és elvonatkoztatás mellett olyan egyszerű(nek tűnő) festői résztevékenységeket vizsgálok, mint a színválasztás, a színhasználat, vagy az ecsetkezelés. Ezek komoly kihívást jelentenek a mesterséges intelligencia művészeti alkotótevékenységének modellálása és az ehhez kapcsolódó algoritmusfejlesztés számára. Ennek oka, hogy az MI-fejlesztés nagyon nehezen birkózik meg az emberi észlelés modellálásával. Ennek a problémának evolúciós korlátait tekintem át előadásomban. Előadásom címének "digitális tekintet"-kifejezése éppen arra utal, hogy ilyen tekintet nem létezik; léteznek azonban olyan MI-projektek, amelyek a festői tevékenységet nem tekintik humán specifikumnak. Ezek közül kettő kerül bemutatásra, a "The Painting Fool", és a "Nextrembrandt" projektek. Segítségükkel a festői alkotótevékenység rendkívüli komplexitására szeretném felhívni a figyelmet olyan fogalmak vizsgálatával, mint a digitális tekintet elméleti problematikussága, vagy az egyéni művészi stílus nem-evolúciós (pontosabban nem biológiai evolúciós) értelmezési lehetőségei. Az evolúciós korlátok elméleti szempontból legjelentősebb eleme az a probléma, hogy Darwin nem tudta megmagyarázni a jellemvonások variációját és azok öröklődését. Az olyan kultúraértelmezői kutatások, mint egy művészi életmű eszmei feltérképezése, abból az elméleti evidenciából indulnak ki, hogy a kultúra meghaladja az evolúció biológiai szakaszát. Előadásomban én is ebből az evidenciából kiindulva vizsgálódom. 

  • Színészmesterség - színész a színpadon - - - Beszédtechnika & Színpadi mozgás & Ének & Színészmesterség - - - Michael Chekhov Acting Technique®

    2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00
    színházművészet
    Az intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
  • Danubia 30

    2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00
    zeneművészet
    Harminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje.
  • Kripta - monológszínház műhelybemutató

    2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00
    színházművészet
    Mi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján
  • A fény és gesztusa - Tárgy- és fényanimáció & Mihail Chekhov Acting Technique®

    2023. 12. 16., 10:00:00 — 2023. 12. 17., 19:30:00
    színházművészet
    A résztvevők a fény képzőművészeti és előadó művészeti vetületeivel ismerkedhetnek meg a tárgyalkotás és tárgyanimáció folyamatában a Mihail Csehov technika segítségével kutatva és felfedezve annak atmoszféra és karakter teremtő/formáló erejét, lehetőségeit.
  • A diótörő

    2023. 12. 15., 16:00:00 — 2023. 12. 15., 19:00:00
    zeneművészet
    Csajkovszkij: A diótörő – teljes balettzene Cserna-Szabó András Diótörő-parafrázisával