Egy megoldás nélküli rejtély története - Kazuo Ishiguro Árva korunkban című regényéről Demeter Zsuzsa írt a Helikon folyóirat márciusi számába

2020. 04. 19.
irodalom
Kolozsvár
Bevallom, László Noéminak egy négy évvel ezelőtt a Helikon hasábjain megjelent fülszövege tett Ishiguro-rajongóvá. Azóta lázas Ishiguro-olvasó vagyok, s a Nobel-bizottságnak hála 2017-től a magyar könyvkiadók az Ishiguro-életmű régebbi darabjait is megjelentetik.

Bevallom, László Noéminak egy négy évvel ezelőtt a Helikon hasábjain megjelent fülszövege tett Ishiguro-rajongóvá (ami, nem mellesleg, a fülszöveg szükségességéről is meggyőzött). Azóta lázas Ishiguro-olvasó vagyok, s a Nobel-bizottságnak hála 2017-től a magyar könyvkiadók az Ishiguro-életmű régebbi darabjait is megjelentetik. Az eltemetett óriás (eredeti megjelenés: 2015), a Ne engedj el... (2005) és a Napok romjai (1989) után (hogy csak a leghíresebbeket említsem) 2019-ben magyarul is megjelent az Árva korunkban, majd’ húsz évvel az eredeti megjelenése után. Az ezúttal a detektívtörténet paneljei közé helyezett, Sanghajba – és természetesen az eltűnt időbe, a gyerekkorba – tartó történetet bizonyára másként olvasnám, ha a fentebb említett nagyregényeit az eredeti megjelenés szerint olvastam volna, hiszen Az eltemetett óriás és a Ne engedj el után maradunk némi utánérzéssel, holott épp ellenkezőleg...

Az Árva korunkban lényegét tekintve nem különbözik a többi Ishiguro-regénytől: az etikett-, történelmi regény, illetve a sci-fi műfajával való kísérletezés után a boncasztalon ezúttal a detektívregény, egy Sanghajban nevelkedett, de kora ijfúkorától Angliában élő nyomozó tér vissza gyerekkora helyszínére, hogy megfejtse szülei eltűnésének történetét. A két kultúra határterületén álló főszereplő, Christopfer Banks ázsiai útja szintén határkorszakba vezet, a 30-as évek Sanghajának világa, a II. világháború előszele, politikai történései hozzájárulnak a főszereplő életének rejtélyéhez.

Tévednénk azonban, ha a detektívtörténet szüzséjével leírható lenne Ishiguro regénye, hiszen, mint az Ishiguro által eddig is választott rműfajoknál is láttuk, mindez csak keret: a detektívtörténet ezúttal is csak a kísérletezés terepe, egy műfaj kifordíthatóságának a mesteri kivitelezését látjuk. A világ leghíresebb nyomozójának készülő Banks a regény folyamán, miközben saját gyerekkori emlékeinek ered nyomába, fokozatosan irányítóból irányítottá, nyomozóból áldozattá válik: saját múltjának és emlékeinek, és nem utolsósorban magányának és az elszalasztott lehetőségeknek az áldozatává. Ishiguro ezúttal sem kínál választ, nem nyújt megoldást. Helyette elbizonytalanít, kérdez, szembesít: változó emlékeinkkel, a felejtés okozta veszteséggel, gyógyíthatatlan magányunkkal. Vagy ahogy László Noémi is írta: „fájdalmasan eltolt életünkkel”.

Kazuo Ishiguro: Árva korunkban. Fordította Tábori Zoltán. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2019.

  • Beethoven Szonáta Hétvége VI.

    2020. 11. 22., 14:00:00 — 2020. 11. 22., 15:30:00
    zeneművészet
    Beethoven: Esz-dúr szonáta, op. 31, No. 3 Beethoven: g-moll szonáta, op. 49, No. 1 Beethoven: G-dúr szonáta, op. 49, No. 2 Beethoven: C-dúr („Waldstein”) szonáta, op. 53
  • Beethoven-est a Concerto Budapesttel és Berecz Mihállyal Veszprémben

    2020. 11. 18., 19:00:00 — 2020. 11. 18., 21:00:00
    zeneművészet
    BEETHOVEN: III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37 BEETHOVEN: VII (A-dúr) szimfónia, op. 92 Berecz Mihály zongora Concerto Budapest Vezényel: Keller András
  • Bátori Éva operaénekes és Berecz Mihály zongoraművész hangversenye

    2020. 11. 17., 19:30:00 — 2020. 11. 17., 21:00:00
    zeneművészet
    Bartók-est Műsor: BARTÓK: Op. 15 Három etűd, op. 18 Op. 16 Szabadban Falun
  • Műcsarnok Filmkör / Az út II. / Martin Scorsese: Lidérces órák

    2020. 11. 04., 18:00:00 — 2020. 11. 04., 21:30:00
    film- és fotóművészet
    Előadás és beszélgetés Martin Scorsese: Lidérces órák (After Hours, 1985) című filmjének vetítése kapcsán.
  • METAMORFÓZIS

    2020. 11. 03., 19:00:00 — 2020. 11. 03., 20:00:00
    színházművészet
    A belső állattá változás metaforikus, nem emberhez méltóan élés, állatként tud csak teljesebb ösztönös ember lenni, kérdés ez hová vezethet?