Élmény volt vele dolgozni!

2021. 04. 12.
film- és fotóművészet
Budapest
Brill Péter díszletépítész emlékezik Romvári Józsefről.

"1972 körül találkoztam először vele, amikor Martin Éva segédépítésze lettem. Mivel korábban Romvári Józsi bácsi sokat dolgozott együtt az Évával, így a későbbiekben előfordult, hogy közvetlenül én is vele dolgozhattam. Évekkel később amikor már én is önálló munkákat vállaltam, akkor is sokszor volt rá példa, besegítettem, bedolgoztam neki.

Már az elején éreztem, hogy egy abszolút segítőkész szakember, akinek a modoráról, a stílusáról, az általa leadott munkáiról rögtön lehetett látni és érezni, hogy másként viszonyul a szakmához és a munkatársaihoz. Hamar kiderült az is, hogy vele együtt dolgozni az élmény.  Mindenről részletes terveket és rajzokat készített. Sokszor maketteket csinált. Így általában nemcsak két dimenzióban lehetett látni azt a díszletet, amit megálmodott.

Akkoriban egy új film készítesekor, a rendező, operatőr a gyártásvezetővel egyeztetve, kiválasztotta a számára megfelelő díszlettervezőt, az építészt. Én, mint kezdő segédépítész pedig közvetlenül a tervező kérésére kerültem be a filmbe. A segédépítész általában szinte mindig ugyanazzal az építésszel dolgozott, így legtöbbször nem is volt kérdés, vagy választási lehetőség, hogy melyik filmben dolgozhatok. Ez hosszú éveken keresztül így volt. Aztán amikor az ember feljebb került a képzeletbeli ranglétrán, azaz már egyedüli építészként is kapott munkát a filmgyárban, kicsit könnyebb helyzetbe került a választási lehetőségek kapcsán.

Számomra egy kicsit mindig érdekesebb volt az a munka amikor egy régebbi kornak a díszleteit kell megvalósítani. 

A helyszínek kiválasztása, majd pedig elfogadása után, mi megkaptuk azokat a technikai leírásokat a díszlettervezőtől, amiben ő javaslatokat tett a konkrét megvalósításra, kivitelezésre. Ezeket korábban előzetesen már a rendező és operatőr is jóváhagyta. Ez volt alapesetben. Ezután következett a technikai terepszemle a gyártás szervezésében. A film művészeti alkotói a részlegvezetőkkel együtt bejárták, és szemrevételezték a kiválasztott helyszíneket, valamint esetlegesen jelezték a még az egyéb technikai igényüket. Így alakultak ki a végleges feladatok a részlegek, így az építészet számára is. Ez alapján lehetett elkészíteni a költségvetési kalkulációt az épített díszletekre vonatkozóant is.  Amennyiben hiányzott még például egy-két apróbb helyszín, arra mi is, segédépítészek is tehettünk javaslatot, de ez azért nem volt jellemző.  Ez a mindenkori díszlettervező feladata volt, új vagy a még hiányzó helyszínek megkeresése.  Később ez az állandó helyszínkeresési igény teremtette meg, hogy manapság a filmgyártásban már önálló munkakör a fotók alapján történő helyszínmotívumok kiajánlása, illetve önálló adatbázisba való rendezése.

A legprecizebb díszlettervező volt a szakmában.  Ő volt az, aki nemcsak egy látványtervező volt, hanem részletesen kidolgozta, a terveket – akár a műszaki megoldásokat is, tehát arra is gondot fordított, hogy minden helyszínre olyan tervdokumentációt adjon át a kivitelezőknek, - köztük az építészetnek, a technikának és a berendezésnek, ami hozzájuk tartozott, és így aztán mindenki pontosan tudta, hogy mi a feladata. Itt nem voltak nyitott kérdések, amiket esetleg úgy kellett volna kicsikarni belőle, mint sok más tervezőből, minden nagyon világos és egyértelmű volt.  Nagyszerű fönök volt.

Bár én nem dolgoztam Sándor Pál filmjében, nekem mégis az egyik legemlékezetesebb és az egyik legszebb tervezett díszlet az volt, amit a Józsi bácsi itt létrehozott, a Régi idők focijában. A mosoda és a Csabagyöngye futballpálya megalkotása, és a környék valósághű ábrázolása káprázatos és lenyűgöző lett, ami örök emlékként maradt fent a magyar filmtörténetben."

  • Színészmesterség - színész a színpadon - - - Beszédtechnika & Színpadi mozgás & Ének & Színészmesterség - - - Michael Chekhov Acting Technique®

    2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00
    színházművészet
    Az intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
  • ÚRISTEN, ZENE IS LESZ! - KOVÁCS MARCI ÉS A SZAKÉRTŐK KONCERTJE

    2024. 01. 13., 19:00:00 — 2024. 01. 13., 22:00:00
    színházművészet
    Megannyi Mohácsi-előadás + 13 muzsikus + 78 színész + 1000 néző = 1 Kovács Marci & a Szakértők - koncert a Vígszínházban.
  • Danubia 30

    2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00
    zeneművészet
    Harminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje.
  • Bágyi Balázs New Quartet koncert Balatonfüreden

    2023. 12. 21., 19:00:00 — 2023. 12. 21., 22:00:00
    zeneművészet
    A koncerten az együttes "Decade" című lemezanyaga hangzik el
  • Kripta - monológszínház műhelybemutató

    2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00
    színházművészet
    Mi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján