Hogyan lesz egy régi épületből a mi iskolánk?

2020. 02. 28.
építőművészet
Budapest 1088, Ötpacsirta utca 2.
A divany.hu felületén megjelent interjúban Milanovich Domi pszichológus végzettségű szakújságíró kérdéseire a Budapesti Piarista Gimnázium udvarán válaszoltam az iskolai környezetben végzett épített környezeti nevelés fontosságáról.

A divany.hu online felület nagy olvasottságú magazin, amelynek szerkesztői a 2019 decemberében tartott TEDx előadásomat látva kértek fel interjúra. Az online megjelenés kíváló lehetőség, hogy minél szélesebb körben beszéljünk az építészek felelősségéről, az iskolaépítészet kapcsán az építészeket foglalkoztató kérdésekről, az örökségi környezetben kialakítandó kortárs iskolákról és egészen konkrétan a Budapesti Piarista Gimnáziumban folyó munkáról: pedagógiáról, építésztről és az épített környezeti nevelésről.

Idézet az interjúból:

"Az épített környezeti nevelés mindenhonnan felbukkanhatna, tulajdonképpen egy ilyen integráló téma, és az ideális az lenne, ha egy projektbe minden területről bevonódhatnának szaktanárok. A téma eléggé adja magát környezetismeret, az irodalom- és a történelemoktatásban, de ott van a matematikában (pl. felületszámítás) és a fizikában is (statika), a művészettörténetben, a rajz vagy a csinálás okán a technika órán. Ezen túl fejlesztheti az elemző gondolkodást, komoly racionális érvelést igényel, illetve egy nagyon konstruktív és tervezett folyamatnak a felállítását jelenti, amelyet a nemzetközi szakirodalom a manapság egyre divatosabb design thinking (tervezői gondolkodás) kifejezéssel emleget. A világ számos pontján neves vezetők vesznek részt ilyen tréningeken, ahol el tudják sajátítani az ahhoz szükséges képességeket, hogy milyen az elejétől a végéig körültekintően megtervezni valamit. Ez az élet bármely területén hasznos lehet. Azt is érdemes kiemelni, hogy az iskolaépületek olyan középületek, amiket Magyarországon is sok esetben jelentős építészek terveztek és alakítottak át, így van lehetőség arra, hogy a diák megtapasztaljon téri minőségeket, anyaghasználatokat. Ha egy játékos foglalkozás keretében egy pedagógus és egy építész együtt segíti ezt a folyamatot, akkor az kreatív, közösségi, vidám élmény tud lenni, túl azon, hogy fejleszti a gyerekeket.”

  • Művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázat 2023–2026

    2026. 01. 01.
    művészetelmélet
    Idén már hatodik alkalommal hirdeti meg művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázatát a Magyar Művészeti Akadémia.
  • Piros Orr szakmai nap

    2023. 10. 14.
    zeneművészet
    A Piros Orr Bohócdoktorok első szakmai konferenciája
  • V. New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Akadémia

    2023. 08. 31., 00:00:00 — 2023. 09. 05., 23:59:00
    zeneművészet
    Ötödik alkalommal rendezik meg a New Millennium Nemzetközi Akadémiát Budapesten 2023. augusztus 31-e és szeptember 5-e között.
  • Fast Forward Program alkotótábor fiatal filmeseknek

    2023. 08. 07., 15:40:00 — 2023. 08. 16., 15:40:00
    film- és fotóművészet
    FFP alkotótábor fiatal filmeseknek - A Nemzeti Filmintézet idén nyáron Terényben szervezi meg Fast Forward Programjának alkotótáborát. A dokumentumfilmes csoport mentora Zurbó Dorottya filmrendező.
  • "Cantare, suonare" Régi Zene Akadémia

    2023. 07. 10., 17:00:00 — 2023. 07. 16., 22:00:00
    zeneművészet
    Barokk fuvola kurzus