Kultúrstratégia és fenntartói felelősség

2019. 12. 19.
művészetelmélet
2019 végén jelentős átalakításon ment keresztül a kulturális szféra, a kulturális kormányzat és a kőszínházi struktúra modellváltását idézve elő.

A Nemzeti Kulturális Tanácsról, a kultúrstratégiai intézményekről, valamint egyes kulturális vonatkozású törvények módosításáról szóló 2019. évi CXXIV. törvény kétségtelenül mérföldkőnek bizonyul a hazai kulturális életben, különösen a színházi szcénában. Az alábbiakban az ezt elemező tanulmányom rövid esszenciája olvasható.

Az új törvénnyel a jogalkotó a kultúrstratégiai intézmény mint új státusz létrehozása mellett döntött, amely jogintézmény a szakágazati speciális minősítési és besorolási rendszereket érintetlenül hagyva, ám egyben azok fölé helyezve a legjelentősebb kulturális intézmények szűk körét jelöli ki – új, nemzeti léptékű profilt rajzolva meg az ágazatban. Továbbá a törvényhozó életre hívta a Nemzeti Kulturális Tanácsot, a kulturális szakterületek egységes irányítását helyezve fókuszba. A testület fórumot hivatott biztosítani a szakmai és a politikai érdekek, értékek összehangolásának. Izgalmas kérdés viszont, hogy ez a működési modellben proaktív vagy inkább retroaktív, illetve stratégiaalkotó, avagy operatív véleményező szerepet fog jelenteni.

Ezen túl átalakult a színház-finanszírozás rendszere is, amennyiben a parlament a fenntartói felelősség elve mellett tört lándzsát. Az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény ez idáig is alapelvként deklarálta, hogy „[a]z előadó-művészeti rendszer működtetése az állam, az előadó-művészeti szervezet működtetése a fenntartó feladata”, ám az új rendelkezések a színházak működtetése kapcsán konkrétabb felelősségi viszonyokat teremtettek. Ennek értelmében a helyi önkormányzat egymaga köteles biztosítani a fenntartásában lévő színház működésének tárgyi, pénzügyi és személyi feltételeit – e körben pedig állami támogatásra akkor számíthat, ha forráshiány miatt kezdeményezi a Kormánynál a teátrum közös működtetését. A finanszírozási rendszer átalakításával tehát a hazai színházi struktúra sem maradt érintetlen: a kőszínházak esetében a tisztán állami és önkormányzati teátrumok mellett létrejött egy új, vegyes működtetési modell.

  • Művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázat 2023–2026

    2026. 01. 01.
    művészetelmélet
    Idén már hatodik alkalommal hirdeti meg művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázatát a Magyar Művészeti Akadémia.
  • Piros Orr szakmai nap

    2023. 10. 14.
    zeneművészet
    A Piros Orr Bohócdoktorok első szakmai konferenciája
  • V. New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Akadémia

    2023. 08. 31., 00:00:00 — 2023. 09. 05., 23:59:00
    zeneművészet
    Ötödik alkalommal rendezik meg a New Millennium Nemzetközi Akadémiát Budapesten 2023. augusztus 31-e és szeptember 5-e között.
  • Fast Forward Program alkotótábor fiatal filmeseknek

    2023. 08. 07., 15:40:00 — 2023. 08. 16., 15:40:00
    film- és fotóművészet
    FFP alkotótábor fiatal filmeseknek - A Nemzeti Filmintézet idén nyáron Terényben szervezi meg Fast Forward Programjának alkotótáborát. A dokumentumfilmes csoport mentora Zurbó Dorottya filmrendező.
  • "Cantare, suonare" Régi Zene Akadémia

    2023. 07. 10., 17:00:00 — 2023. 07. 16., 22:00:00
    zeneművészet
    Barokk fuvola kurzus