Magyar ősbemutatók 1956 és 1960 között

2020. 12. 20.
művészetelmélet
Budapest
"...szándékomban nyoma sem volt az infámiának: nem akartam egy „antiklerikális” darab csomagolásában egy rendszerellenes darabot beadni"

A kutatásomat megelőző időszak - társadalmi kérdéseket is érintő - színpadi ősbemutatói közül kiemelkedik Németh László Galilei c. drámája, amelyről a szerző személyes hangvételű önéletírásában a fent idézettek szerint fogalmazott. A dráma recepciótörténete azonban árnyaltabb, számos kritikus igyekszik kora (elsősorban inkább a Rákosi-rendszer időszakának) társadalmi feszültségeire interpretálni a drámában vázolt konfliktust. Németh László – kilencedik előadása után betiltott – Széchenyi-drámájának ősbemutatója ugyancsak erre az időszakra esik, ahogyan Hubay Miklós, Illyés Gyula, és a később bemutatott Sarkadi Imre munkásságának jelentős része. Hiszen éppúgy említésre méltóak a betiltások, melyek miatt egy-egy mű csak megírása után évekkel kerülhetett színre. Kutatásom első hónapjaiban ezen drámák társadalmi vonatkozásait, fogadtatását, a színrevitelek nehézségeit vettem számba. Bár drámai értéküket tekintve kevéssé, szociografikus elemei miatt említésre méltóak a Kádári konszolidáció szellemében született darabok. Köztük az ’56-os forradalom újraértelmezését szolgáló drámák: Dobozy Imre Szélvihar című műve, amely – miként P. Müller Péter fogalmaz –„1956 októberének eseményeit nemzeti tragédiaként, és a hatalomra került új rezsim érdekéből, nézőpontjából láttatja”, Darvas József: Kormos ég című színműve, melynek Nemzeti Színházi bemutatójáról a korabeli kritika úgy fogalmazott: „értéke éppen abban van, hogy a maga valóságában mutatja meg, hová züllik a legtisztességesebb ember és a legjobb szándék is, de a legokosabb ’tisztánlátás’ is a párt nélkül”. Ezek vizsgálata segíthet annak a tematikának a pontos meghatározásában, hogy mit tekintünk társadalomkritikának, és mi az „egyezményes rend”, amelyet a korabeli hatalom képvisel.

  • Színészmesterség - színész a színpadon - - - Beszédtechnika & Színpadi mozgás & Ének & Színészmesterség - - - Michael Chekhov Acting Technique®

    2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00
    színházművészet
    Az intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
  • ÚRISTEN, ZENE IS LESZ! - KOVÁCS MARCI ÉS A SZAKÉRTŐK KONCERTJE

    2024. 01. 13., 19:00:00 — 2024. 01. 13., 22:00:00
    színházművészet
    Megannyi Mohácsi-előadás + 13 muzsikus + 78 színész + 1000 néző = 1 Kovács Marci & a Szakértők - koncert a Vígszínházban.
  • Danubia 30

    2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00
    zeneművészet
    Harminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje.
  • Bágyi Balázs New Quartet koncert Balatonfüreden

    2023. 12. 21., 19:00:00 — 2023. 12. 21., 22:00:00
    zeneművészet
    A koncerten az együttes "Decade" című lemezanyaga hangzik el
  • Kripta - monológszínház műhelybemutató

    2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00
    színházművészet
    Mi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján