Megjelent az Iskola mozgásban című kötet

2020. 04. 16.
építőművészet
Budapest 1088, Ötpacsirta utca 2.
Az Iskola mozgásban című kötet az iskolaépítészet kapcsán a térhasználatról, a változásról, közlekedőterekről, zsibongókról, magáról a mozgás fontosságáról, és annak a tanulásban betöltött szerepéről készült kutatásokat összegzi.

A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar, Középülettervezési Tanszékén az elmúlt években több olyan terepkutatást indult, amelynek alapja a térhasználatok különböző szempontú megfigyelése, megértése és elemzése. A megjelent kiadványban a 2019–2020-as évben készült munkánkba adunk betekintést: nem egy lezárt munka összefoglalását adjuk közre, hanem pillanatképet mutatunk egy intenzív folyamat egyik fontos állomásáról. A kutatócsoport vezetője Balázs Mihály építész, egyetemi tanár, az Építőművészeti Doktori Iskola vezetője, tagjai ebben az időszakban Bedecs-Varga Éva, Karácsony Tamás, Ritter Dániel és Somogyi Krisztina voltak. Munkájuk kiegészült különböző építészek és más szakérők tudásával, a BME Építőművészeti Doktori Iskola hallgatóinak és az Építészkar hallgatóink a munkájával. A kötet egyben a 2020. január 22-én tartott konferencia összegzése is.

A könyv kiadója a BME Építőművészeti Doktori Iskola és a Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány, szerkesztői Bedecs-Varga Éva és Somogyi Krisztina.

Az iskolai terekről való gondolkodás az építészek számára természetes szükségszerűség. Nem csak azért, mert a téralkotás mint az építés alapvető célja, évszázadok óta az intézményesült oktatás–nevelés alapfeltételei közé tartozik, hanem azért is, mert az alkotó ember számára a tér formálása és belakása önmagában is a tanulás, a megismerés eszköze. Az építészeti térrel, így az iskola tereivel szemben támasztott követelmények megváltoznak, a mozgás és tanulás összefüggéseit maga a pedagógia is új megközelítésben vizsgálja. Amikor tehát az „iskola mozgásban” fogalomról beszélünk, a fizikai és szellemi értelemben vett térben való mozgásra gondolunk, ilyenformán nem csak építészeti kérdésről van itt szó. A probléma összetettsége az interdiszciplináris megközelítés igényén túl egy gondosan kiválasztott korosztályi együttműködést is feltételez. A kötetben bemutatott anyag egyik különlegessége éppen ez az összetettség, melyben az elemi iskolai tanulótól az egyetemi tanárig terjedő teljes skála megjelenik. 

  • Beethoven Szonáta Hétvége VI.

    2020. 11. 22., 14:00:00 — 2020. 11. 22., 15:30:00
    zeneművészet
    Beethoven: Esz-dúr szonáta, op. 31, No. 3 Beethoven: g-moll szonáta, op. 49, No. 1 Beethoven: G-dúr szonáta, op. 49, No. 2 Beethoven: C-dúr („Waldstein”) szonáta, op. 53
  • Beethoven-est a Concerto Budapesttel és Berecz Mihállyal Veszprémben

    2020. 11. 18., 19:00:00 — 2020. 11. 18., 21:00:00
    zeneművészet
    BEETHOVEN: III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37 BEETHOVEN: VII (A-dúr) szimfónia, op. 92 Berecz Mihály zongora Concerto Budapest Vezényel: Keller András
  • Bátori Éva operaénekes és Berecz Mihály zongoraművész hangversenye

    2020. 11. 17., 19:30:00 — 2020. 11. 17., 21:00:00
    zeneművészet
    Bartók-est Műsor: BARTÓK: Op. 15 Három etűd, op. 18 Op. 16 Szabadban Falun
  • Műcsarnok Filmkör / Az út II. / Martin Scorsese: Lidérces órák

    2020. 11. 04., 18:00:00 — 2020. 11. 04., 21:30:00
    film- és fotóművészet
    Előadás és beszélgetés Martin Scorsese: Lidérces órák (After Hours, 1985) című filmjének vetítése kapcsán.
  • METAMORFÓZIS

    2020. 11. 03., 19:00:00 — 2020. 11. 03., 20:00:00
    színházművészet
    A belső állattá változás metaforikus, nem emberhez méltóan élés, állatként tud csak teljesebb ösztönös ember lenni, kérdés ez hová vezethet?