Megjelent az Iskola mozgásban című kötet

2020. 04. 16.
építőművészet
Budapest 1088, Ötpacsirta utca 2.
Az Iskola mozgásban című kötet az iskolaépítészet kapcsán a térhasználatról, a változásról, közlekedőterekről, zsibongókról, magáról a mozgás fontosságáról, és annak a tanulásban betöltött szerepéről készült kutatásokat összegzi.

A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar, Középülettervezési Tanszékén az elmúlt években több olyan terepkutatást indult, amelynek alapja a térhasználatok különböző szempontú megfigyelése, megértése és elemzése. A megjelent kiadványban a 2019–2020-as évben készült munkánkba adunk betekintést: nem egy lezárt munka összefoglalását adjuk közre, hanem pillanatképet mutatunk egy intenzív folyamat egyik fontos állomásáról. A kutatócsoport vezetője Balázs Mihály építész, egyetemi tanár, az Építőművészeti Doktori Iskola vezetője, tagjai ebben az időszakban Bedecs-Varga Éva, Karácsony Tamás, Ritter Dániel és Somogyi Krisztina voltak. Munkájuk kiegészült különböző építészek és más szakérők tudásával, a BME Építőművészeti Doktori Iskola hallgatóinak és az Építészkar hallgatóink a munkájával. A kötet egyben a 2020. január 22-én tartott konferencia összegzése is.

A könyv kiadója a BME Építőművészeti Doktori Iskola és a Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány, szerkesztői Bedecs-Varga Éva és Somogyi Krisztina.

Az iskolai terekről való gondolkodás az építészek számára természetes szükségszerűség. Nem csak azért, mert a téralkotás mint az építés alapvető célja, évszázadok óta az intézményesült oktatás–nevelés alapfeltételei közé tartozik, hanem azért is, mert az alkotó ember számára a tér formálása és belakása önmagában is a tanulás, a megismerés eszköze. Az építészeti térrel, így az iskola tereivel szemben támasztott követelmények megváltoznak, a mozgás és tanulás összefüggéseit maga a pedagógia is új megközelítésben vizsgálja. Amikor tehát az „iskola mozgásban” fogalomról beszélünk, a fizikai és szellemi értelemben vett térben való mozgásra gondolunk, ilyenformán nem csak építészeti kérdésről van itt szó. A probléma összetettsége az interdiszciplináris megközelítés igényén túl egy gondosan kiválasztott korosztályi együttműködést is feltételez. A kötetben bemutatott anyag egyik különlegessége éppen ez az összetettség, melyben az elemi iskolai tanulótól az egyetemi tanárig terjedő teljes skála megjelenik. 

  • Művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázat 2023–2026

    2026. 01. 01.
    művészetelmélet
    Idén már hatodik alkalommal hirdeti meg művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázatát a Magyar Művészeti Akadémia.
  • Piros Orr szakmai nap

    2023. 10. 14.
    zeneművészet
    A Piros Orr Bohócdoktorok első szakmai konferenciája
  • V. New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Akadémia

    2023. 08. 31., 00:00:00 — 2023. 09. 05., 23:59:00
    zeneművészet
    Ötödik alkalommal rendezik meg a New Millennium Nemzetközi Akadémiát Budapesten 2023. augusztus 31-e és szeptember 5-e között.
  • Fast Forward Program alkotótábor fiatal filmeseknek

    2023. 08. 07., 15:40:00 — 2023. 08. 16., 15:40:00
    film- és fotóművészet
    FFP alkotótábor fiatal filmeseknek - A Nemzeti Filmintézet idén nyáron Terényben szervezi meg Fast Forward Programjának alkotótáborát. A dokumentumfilmes csoport mentora Zurbó Dorottya filmrendező.
  • "Cantare, suonare" Régi Zene Akadémia

    2023. 07. 10., 17:00:00 — 2023. 07. 16., 22:00:00
    zeneművészet
    Barokk fuvola kurzus