„Nekem magammal kell elszámolnom” – Csurka István drámáiról
Ez volt a szerző színpadi debütálása[1], noha jóval korábban megírta megrázó erejű Ki lesz a bálanya? című darabját, ami azonban még évekig nem kerülhetett színre, és amikor végre bemutatták, akkor sem Csurka zajos sikereinek helyszíne, a Vígszínház fogadta be, hanem a jóval kisebb, kevesebb embert elérő – bár Kazimir Károly művészeti irányítása alatt a korszak jelentős műhelyeként működő – Thália Színház. Csurka István drámái egy korszak lényegi lenyomatai, már első bemutatóját is érett, színpadkész alkotásként jellemezték a kritikusok[2]. Az általam vizsgált időszak tizenkét ősbemutatója közt akadnak kiugróan sikeres alkotások, zajos vitával övezett bemutatók [3]és a figyelmet kevésbé megragadó premierek[4]. Csurka István jelentős drámáinak mélyén azonban mindvégig ott húzódik az általa személyesen is megtapasztalt konfliktus: a meghasonlás, a rendszertől való távolságtartás igyekezete, a józanság, emberség megőrzésének vágya, amely folyton korlátokba ütközik és megalkuvásra kényszerít. Ebben a félévben Csurka István drámáit, azok ősbemutatóiról megjelent recenziókat, kritikákat, interjúkat vettem számba, valamint Csurka István egyéb vonatkozó írásait, hogy minél teljesebb kép rajzolódjon ki a korszak meghatározó színházi szerzőjéről. Ehhez nem csak a címben idézett, Magyar Fórumban publikált cikke adott fogódzót, hanem Az esztéta címmel 2006-ban közreadott önéletírása is.
[1] Csurka István: Szájhős (Szánalmas komédia három felvonásban), rendező: Both Béla, Vígszínház, 1964.10.03.
[2] Földes Anna: Párbeszéd a Szájhősről, Nők Lapja, 1964.10. 31.
[3] A Döglött aknák 1971-es premierjét komoly vita követte. Komlós János a Népszabadságban (1971.május 30.) megjelent cikke elején szót ejt a közfelháborodásról, melyet Csurka darabja okozott, sértődött, megbántott embereket emleget, becsületes elvtársakat, akik úgy érezték, őket „mint kommunistákat bántották, több mint negyedszázados harcukat, életük célját, tartalmát, értelmét gúnyolták”. A mértékadó és kevésbé jelentős kritikusok még hónapokkal később is publikáltak a témában.
[4] Például a Szék, ágy, szauna című 1972-es bemutató (rendező: Léner Péter, Thália Színház), amelyben néhány közéleti vonatkozástól és gegtől eltekintve Csurka – tőle szokatlan módon – szinte bulváros egyszerűséggel vázolta fel a konfliktusokat, csupán a vígjátéki hatásra apellálva.
-
2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00színházművészetAz intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
-
ÚRISTEN, ZENE IS LESZ! - KOVÁCS MARCI ÉS A SZAKÉRTŐK KONCERTJE
2024. 01. 13., 19:00:00 — 2024. 01. 13., 22:00:00színházművészetMegannyi Mohácsi-előadás + 13 muzsikus + 78 színész + 1000 néző = 1 Kovács Marci & a Szakértők - koncert a Vígszínházban. -
Danubia 30
2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00zeneművészetHarminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje. -
Bágyi Balázs New Quartet koncert Balatonfüreden
2023. 12. 21., 19:00:00 — 2023. 12. 21., 22:00:00zeneművészetA koncerten az együttes "Decade" című lemezanyaga hangzik el -
Kripta - monológszínház műhelybemutató
2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00színházművészetMi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján