Otthon-fogalom Caravaggio tablóin

2022. 04. 22.
művészetelmélet
Az otthon-fogalom a létmegértéssel vonható szoros párhuzamba, a költői feltárás beleilleszt a műből feltárulóba. Természetesen az otthon visszahúzódása, az idegenség mozzanata, az otthon elvétése és számtalan további megnyilatkozási módozata szerint.

Az otthon-fogalomnak ezt a dinamikus ontikus-ontologikus alakzatát kíséreltem fölvázolni egy-egy pontosabban körülhatárolható műalkotás felől. A szemléletesség kedvéért érdemes azonos alkotó, azonos témában megvalósított azonos törekvését megvizsgálni, hiszen ez tárhatja fel leginkább a műalkotások létmeghatározóinak különbségeit vagy azok kölcsönösségeit, az ábrázolás betemető/feltáró erejét. Caravaggio emmuaszi tanítványai adnak erre szemléletes példát, bár kétségtelen, számtalan további párhuzam is adhat erre lehetőséget. A művészettörténeti kronológia szerint a két munka között csupán 4-5 év telt el, azonban az időben előbb keletkezett (Caravaggio: Emmauszi vacsora, 1601/1602k, National Gallery London) egészen más festői-költői koncepció eredménye, mint a később keletkezett (Caravaggio: Emmauszi vacsora. 1606k. Milano. Palazzo Brera). Az időben előbb keletkezett tabló elsősorban aktuális vonatkozásokat emel ki, hangsúlyos szerepe van a középpontba emelt modell személyének. Néhány arcvonás erejéig vélhetően egy prostituált a központi alak modellje, aki a kortárs környezetben Jézussal azonosítva feszélyező megoldás: az aktualizálás elzárja annak a lehetőségét, hogy a példázatos - a parabola műfaját idéző történet - nyugvópontra kerüljön (áthúzott otthon), körülményei rendeződjenek, otthonát adja az emmauszi eseményben elbeszélteknek. Ehelyett Jézus személye köré von új értelmezési kérdéseket, tehát a történet nem hazafelé tart, hanem egyelőre berendezkedik, éppen kiveti a kérdéseit, amelyeknek eredője elsősorban Jézus emberi arculata. A második ábrázolás azonban egyértelműen visszalép ettől, noha a modell személye vélhetően azonos az előzővel (mindenképp emlékeztet rá), de felismerhetősége, arcéle visszavonul, és a személy beazonosíthatósága és aktuális vonatkozásai elnémulnak, helyette a példázatos történet mondanivalója, Jézus összetett arculata kerül a középpontba, amely éppen vállalásából adódóan most már az Isten-fiúi személyiségét is hangsúlyozza. S ezzel visszakerül a történet az evangéliumi kontextusába, s mintegy a történet háza, otthona, feltárója (Jézus felismerése), eseményének horizontja lesz. Vagyis az otthon dinamikus értelemben nem lerajzolt, lefestett, hanem teremtett, konstituált.

A két mű letölthető lelőhelye (2022.áprilisa):

Caravaggio: Az emmauszi vacsora - 1601/1602k. Milano. Pinacoteca Brera

Caravaggio: Az emmauszi vacsora - 1606k - London, National Gallery

  • Művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázat 2023–2026

    2026. 01. 01.
    művészetelmélet
    Idén már hatodik alkalommal hirdeti meg művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjpályázatát a Magyar Művészeti Akadémia.
  • Piros Orr szakmai nap

    2023. 10. 14.
    zeneművészet
    A Piros Orr Bohócdoktorok első szakmai konferenciája
  • V. New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Akadémia

    2023. 08. 31., 00:00:00 — 2023. 09. 05., 23:59:00
    zeneművészet
    Ötödik alkalommal rendezik meg a New Millennium Nemzetközi Akadémiát Budapesten 2023. augusztus 31-e és szeptember 5-e között.
  • Fast Forward Program alkotótábor fiatal filmeseknek

    2023. 08. 07., 15:40:00 — 2023. 08. 16., 15:40:00
    film- és fotóművészet
    FFP alkotótábor fiatal filmeseknek - A Nemzeti Filmintézet idén nyáron Terényben szervezi meg Fast Forward Programjának alkotótáborát. A dokumentumfilmes csoport mentora Zurbó Dorottya filmrendező.
  • "Cantare, suonare" Régi Zene Akadémia

    2023. 07. 10., 17:00:00 — 2023. 07. 16., 22:00:00
    zeneművészet
    Barokk fuvola kurzus