Permanens Konfliktus kiállítás

2020. 09. 22., 14:52:00 — 2020. 10. 11., 14:52:00
képzőművészet
Új Műhely Galéria, Szentendre
Verebics Ágnes és Verebics Katalin PERMANENS KONFLIKTUS HELYSZÍN ÚjMűhely Galéria 2000 Szentendre, Fő tér 20.

A sors egészen különös játéka, mikor egy testvérpár mindkét tagja festőművész. A testi érzékenység legkarakteresebb képviselőjeként izgalmas világot teremt az ÚjMűhely Galériában Permanens konfliktus néven megnyíló kiállításán Verebics Ágnes és Verebics Katalin.

Verebics Katalin 2005-ben, Verebics Ágnes 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. A szakmai elismerések, a hazai és nemzetközi művésztelepi meghívások egymást követték mindkét művész életében, jelenleg mindketten meghatározó alakjai a hazai kortárs képzőművészeti szcénának. Mindkettőjük munkásságában központi kérdés az emberi test, ám művészetük nagyon különböző.

A ’80-as években kialakult új szenzibilitás irányzata egyfajta érzékenységet jelentett a stílusokra, a régi művészeti retorikára. Több évtizeddel később ez a szenzibilitás az érzéki, testi érzékenység megfogalmazása lett, aminek a legkarakteresebb képviselői Verebics Ágnes és Verebics Katalin.

Verebics Ágnes munkáiban ez a fajta bensőségesség erősen az ösztönös, állati és egyéb belső, az emberekben megbújó árnyékvilágra fókuszál szimbolikus módon, de a maga nyersességével: prémekkel, állati motívumokkal teszi ezt. Ha Ágnesnél ez az ösztönösség egyfajta érzéki fűtöttséggel párosul, akkor Katalinnál ezt sokkal rezignáltabban érezzük. „Ez a fajta párosság ellentét is, a permanens konfliktus is erre utal a címben, hiszen a két irányzat egyszerre párbeszédben, párhuzamosságban áll egymással, egyszerre párviadal és olyan együttlevés, amelyben a két pólus nemcsak találkozik egymással, de ki is egészítik egymást. A maszk motívuma például az egyik helyen leleplező, a másik helyen rejtőzködő maszkként jelenik meg” – mondta el Gaál József festőművész, egyetemi docens.

Verebics Katalin alkotásaiban a női test ábrázolásán keresztül a lélek rejtőzködő és fájdalmas mélységeinek kitárulkozását tapasztalhatjuk meg. A képen megjelenő szemek, testrészletek, gesztusok és mozdulatok minden kiszolgáltatottságukkal, sérüléseik lenyomataival egyenesen a befogadó szemébe néznek. Nincs védőháló, se ejtőernyő, szabadon esünk a lecsupaszított önmagunkkal. Realista ábrázolásmódja mellett előszeretettel kísérletezik anyagokkal és technikákkal. Kollázsolt festményeinél gyakran a transzfer fotóátviteli eljárást alkalmazza, de használ merítettpapírt, csipkét vagy akár sarat is kompozíciói megalkotásánál. Képi megfogalmazása líraian érzékeny.

„Sokszor naplószerűen festem ki és rajzolom a bennem zajló történéseket, legyen ez akár egy pszichologizáló portré, vagy egy közeli kontextusba helyezett testkivágat, vagy a helyek, amelyeken járok. A figuratív megfogalmazás érdekel leginkább” – fogalmazta meg Verebics Katalin.

Verebics Ágnes testábrázolásaitól nem áll távol a durvaság, a démoni megjelenés, de az irónia sem. Nincs tabu téma, kegyetlen tükrökként néznek vissza ránk a sokszemű, vészjósló tekintetű állatok vagy a latex és szőr maszkok mögül kivillanó szempárok. Képeinél nem szempont az esztétizálás, előszeretettel komponál ellentétes, hagyományos értelemben nem összeillő dolgokat, disszonáns érzetet keltve ezzel a befogadóban. Olajképeit vászonra és alumíniumlemezre festi, installációiban szeret szokatlan anyagokkal és tárgyakkal kísérletezni, mint a szőr, a csont, az agancs, vagy a paróka és az állati preparátum.

„Halmozok, újragondolom, fekete szurokban forgatok, freak vagyok..? …túl intim, túl veszélyes, túl borzalmas, túl vicces, túl giccses….Borzalmak….. a műterem falába „égett” mikró horror lerakat … vágytárgy, hűtlenség, pocoklét, testvériség, indulat, gyermek, zsarnok, felelőség, gátlástalan fenevad természet, gátlásos frusztrált ösztönlény” – mondta el Verebics Ágnes.

  • Beethoven Szonáta Hétvége VI.

    2020. 11. 22., 14:00:00 — 2020. 11. 22., 15:30:00
    zeneművészet
    Beethoven: Esz-dúr szonáta, op. 31, No. 3 Beethoven: g-moll szonáta, op. 49, No. 1 Beethoven: G-dúr szonáta, op. 49, No. 2 Beethoven: C-dúr („Waldstein”) szonáta, op. 53
  • Beethoven-est a Concerto Budapesttel és Berecz Mihállyal Veszprémben

    2020. 11. 18., 19:00:00 — 2020. 11. 18., 21:00:00
    zeneművészet
    BEETHOVEN: III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37 BEETHOVEN: VII (A-dúr) szimfónia, op. 92 Berecz Mihály zongora Concerto Budapest Vezényel: Keller András
  • Bátori Éva operaénekes és Berecz Mihály zongoraművész hangversenye

    2020. 11. 17., 19:30:00 — 2020. 11. 17., 21:00:00
    zeneművészet
    Bartók-est Műsor: BARTÓK: Op. 15 Három etűd, op. 18 Op. 16 Szabadban Falun
  • Műcsarnok Filmkör / Az út II. / Martin Scorsese: Lidérces órák

    2020. 11. 04., 18:00:00 — 2020. 11. 04., 21:30:00
    film- és fotóművészet
    Előadás és beszélgetés Martin Scorsese: Lidérces órák (After Hours, 1985) című filmjének vetítése kapcsán.
  • METAMORFÓZIS

    2020. 11. 03., 19:00:00 — 2020. 11. 03., 20:00:00
    színházművészet
    A belső állattá változás metaforikus, nem emberhez méltóan élés, állatként tud csak teljesebb ösztönös ember lenni, kérdés ez hová vezethet?