Robert Rehfeldt és Ruth Wolf-Rehfeldt mail art munkái

2020. 04. 06.
képzőművészet
Pécs
Robert Rehfeldt (1931-1993) német grafikusművész vélhetően csak kevesek számára ismert, munkásságának jelentős részét még a valamikor NDK-ban hozta létre. A nyolcvanas években az ő, és felesége, Ruth Wolf-Rehfeldt (1932-) neve többször feltűnik a Pécsi Galéria kiállító művészei között.

Robert Rehfeldt és Ruth Wolf-Rehfeldt mail art munkái

Robert Rehfeldt (1931-1993) német grafikusművész vélhetően csak kevesek számára ismert, munkásságának jelentős részét még a valamikor NDK-ban hozta létre. A nyolcvanas években az ő, és felesége, Ruth Wolf-Rehfeldt (1932-) neve többször feltűnik a Pécsi Galéria kiállító művészei között. A galéria dokumentumai közül előkerült a berlini művészházaspár néhány mail art munkája.

A mail art a hetvenes évek egyik kedvelt kapcsolattartási formája volt a neoavantgarde művészek között. Nem “pusztán” a művészeti kifelezésre alkalmas “médium”, hanem a kapcsolattartás, egyfajta művészeti hálózat fenntartásának az eszköze. A hazai művészeti szcénában leginkább Galántai György tevékenységét szokás kiemelni ezen a területen - lásd pl. az Artpool Művészetkutató Központ ide vonatkozó gyűjteményét (nem mellesleg az artpool gyűjteménye jónéhány Rehfeldt munkával rendelkezik, jellemzően a nyolcvanas évekből).
A mail art kifejezésvilága rendkívül változatos; mind tartalmilag, stilárisan, az alkalmazott grafikai megoldások tekintetében nagyon gazdag eszközkészlet jellemzi.
Elég, ha csak az egyik területére fókuszálunk, a saját kreálmányú, művészeti, mégis experimentális pecsétekre. Az upecs.hu digitális adattár részét képezi a holland Gerrit Jan De Rook Stamp Art katalógusa, 1976-ból (i). A százhúsz alkotó munkáiból válogató kiadványban jónéhány magyar művel is találkozunk: Beke László, Tót Endre és Tóth Gábor mellett két Pécsi Műhely tag: Kismányoky Károly és Pinczehelyi Sándor egy-egy munkája is helyet kapott. Az albumban szerepel ugyanakkor Robert Rehfeldt egy mail art alkotása: egy geometrikus elemekből építkező kompozíció (i.m. 111.o.).
Vagyis Rehfeldték munkássága nem lehetett teljesen ismeretlen a hetvenes években a pécsi szcénában. A Rehfeldt házaspár munkássága igen különböző: míg Ruth Wolf-Rehfeldt elsősorban erősen “lettrisztikus”, azaz nyomdai betűkészletek, karakterek felhasználásával képszít képverseket, konkrét költészeti műveket. Művei a nyelvészet művészeti-filozófiai kutatásnak is tekinthetőek, ahol sajátos módon a tipográfiát tekinti egyfajta kiinduló pontnak. Ezzel “szemben” Robert Rehfeldt kifejezéskészlete - a kelet-német lét ellenére - eszközkészletében sokkal radikálisabbnak tűnik. A művészet funkciájára, a művészeti létmódra, az egzisztenciális alapkérdésekre reflektáló, szlogeneket kinyilatkoztató művei igen erős intémzénykritikai, művészetpolitikai hangsúllyal bírnak. A “Kunst ist wenn sie entsteht”, “Contart help You”, “I’m living in Your Art” és más szlogenek, manifesztum-szerű kinyilatkoztatások csak látszatra nem politikai mandátumok. A kapcsolat, a “Contart” autonóm hálózat életre keltése volt az, ami szembe ment az NDK és az autoriter kultúrpolitika hatalmi doktrínájával; már csak a puszta létezése is kiváltotta az illetékes szervek reakcióit. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy Robert Rehfeldt és Ruth Wolf-Rehfeldt maguk is szerveztek mail art eseményeket, kiállításokat, akkor maximálisan érthetővé válik, hogy tevékenységüket megfigyelte a német állambiztonság. 1975-ben a varsói Stúdió Színházban (Teatru Studio) ötven alkotó munkáinak szerveztek kiállítást.1977-től adják ki néhány évig az ‘Artworker Actual News’ című és más kiadványokat: Art Time in Europa,” “postes cosmique,” vagy “Make a Creative World Now” írott, pecsételt, képeslapokat, plakátokat, deklarációkat. A Stasi rendszeres megfigyelés alatt tartotta a házaspárt és annak lakását (Ruth Wolf-Rehfeldt “ráadásul” Nyugat-Németországból költözött Kelet-Berlinbe). Ennek ellenére, illetve ennek tudatában otthonuk mégis rendszeres találkozóhelye volt a kelet-német értelmiségnek, ahol a korszak politikai retorzióinak árnyékában is jelentős intellektuális élet folyt és fontos szellemi viták, kritikai diskurzusok zajlottak (ii).

Magyarországon a házaspár első közös kiállítását Beke László szervezte 1976-ban a Fiatal Művészek Klubjában, munkáik később is rendszeresen eljutottak hazánkba, jelesül a Pécsi Galériában rendezett 1980-as, illetve 1984-es Rajz/Drawing, vagy éppenséggel az 1985-ös A természet/The Nature  kiállításokra is (iii).

Robert Rehfeldt sajnos 1993-ban elhunyt, Ruth Wolf Rehfeldt idén nyolcvannyolc éves (iv).

A tanulmány a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjprogramjának támogatásával készült.
-----
(i) Stamp art katalógus. Szerkesztette: Gerrit Jan De Rook. Kiadó: Daylight Press 
Amszterdam 1976.
Published on the occassion of the Stamp Art Show held at other books and so Amsterdam, from april 27 to may 15, 1976
Méret: 30x21 cm 174 oldal
upecs.hu/index.php/Detail/objects/PM_.1000040
(c) Kismányoky Károly hagyatékából
* a kiadvány egy részletes, korhű, nemzetközi bibliográfiát is tartalmaz a stamp art recepciókról.

(ii) Doreen Mende: “SIGNS FICTION: Ruth Wolf-Rehfeldt” and “HOME ARCHIVES: Paulo Bruscky & Robert Rehfeldt’s Mail Art Exchanges from East Berlin to South America”. Art Agenda Reviews online, 2015. február 11.
https://www.art-agenda.com/features/236885/signs-fiction-ruth-wolf-rehfeldt-and-home-archives-paulo-bruscky-robert-rehfeldt-s-mail-art-exchanges-from-east-berlin-to-south-america (2020.04.02.)

(iii) Mail Art. Kelet-Európa a nemzetközi hálózatban. Szerkesztette: Beke László. A Staatliches Museum Schwerin, az Artpool Művészetkutató Központ és a Műcsarnok kiállításának kísérő kiadványa.Műcsarnok, Budapest, 1998
A kiadvány az Arcanum Digitális Tudománytárban - Magyar kiállítási, művészeti katalógusok a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/MuveszetiKatalogusok_1998_MailArtKeletEuropoaanemzetko_095_037/?pg=0&layout=s (2020.04.07.)

(iv) Matthias Ehlert: Bilder aus Zeichen. Ruth Wolf-Rehfeldt. Weltkunst Magazine, Issue No. 114, 2016, pp. 48-55. 
http://chertluedde.com/wp-content/uploads/2016/04/Ruth-Wolf-Rehfeldt-on-Weltkunst.pdf (2020.03.23.)

Műveket lásd:

Robert Rehfeldt levelei és munkái
http://upecs.hu/index.php/Search/objects/search/%22robert+rehfeldt%22

Ruth Wolf-Rehfeldt: Key Figure. Signs of signs, 1980. Typewritings.
10,4x14,6 cm
http://upecs.hu/index.php/Detail/objects/TV_.999743

  • VII. Nemzetközi Textilművészeti Triennálé

    2021. 06. 18., 00:00:00 — 2021. 08. 28., 18:00:00
    iparművészet és tervezőművészet
    Kortárs textilművészeti kiállítás öt kategóriában: fal- és tértextil, textildesign, miniatűrtextil, zászló és szalag.
  • Gottfried Heinrich Stölzel: Jesus, als der für das verlorene Schäflein leidend- und sterbende gute Hirte, 1727

    2021. 03. 31.
    zeneművészet
    Az 1727 óta előadatlan Stölzel-passió modern kori bemutatója. PURCELL Kórus, ORFEO Zenekar Vezényel: VASHEGYI György
  • A Purcell Kórus és a Concerto Budapest

    2021. 02. 27., 19:30:00 — 2021. 02. 27., 22:00:00
    zeneművészet
    SCHUBERT: Stabat Mater D175 ARVO PÄRT: Stabat Mater HAYDN: Krisztus hét szava a keresztfán – oratórium
  • Mendelssohn: Korálkantáták

    2021. 02. 19., 19:30:00 — 2021. 02. 19., 22:00:00
    zeneművészet
    PURCELL Kórus, ORFEO Zenekar Vezényel: VASHEGYI György
  • HAYDN: A Teremtés Hob. XXI:2

    2021. 02. 09., 19:30:00 — 2021. 02. 09., 22:00:00
    zeneművészet
    PURCELL Kórus, ORFEO Zenekar Vezényel: VASHEGYI György