Szabadságtapasztalat - Kondor Attila kiállítása a Műcsarnokban

2019. 09. 17.
képzőművészet
Műcsarnok
A kiállításon látható munkák kiindulópontja azoknak az alkotói/gondolkodói folyamatoknak a tudatosítása, amelyek során a látványvilág jelenségei festői és filozófiai tapasztalattá válhatnak. Az alkotófolyamat tudatosításával a lét és a tudat közötti korrelációk megértését segítő modelleket szeretném

A Szabadságtapasztalat című kiállítás teoretikus alapjairól

A kiállításon látható munkák kiindulópontja azoknak az alkotói/gondolkodói folyamatoknak a tudatosítása, amelyek során a látványvilág jelenségei festői és filozófiai tapasztalattá válhatnak. Az alkotófolyamat tudatosításával a lét és a tudat közötti korrelációk megértését segítő modelleket szeretném megalkotni; ez a modellezés egyúttal szellemi és lelki gyakorlat lehetőségét kínálja, nekem, alkotónak ugyanúgy, mint a befogadónak.

Az alkotói gyakorlat egyik fontos teoretikus inspirációja a via negationis, ez a negatív teológiaként ismert módszer, amely szerint Istent képtelenek vagyunk leírni bármilyen tulajdonsággal, mivel az abszolútumot a tulajdonságok feltételhez kötöttsége helyett a feltétlenség jellemzi. A konkrét alkotói munkában még nagyobb szerephez jutott az ún.  analogikus módszer, amely szerint az okozat, vagyis a teremtmény bizonyos mértékig részesül az ok, vagyis a Teremtő természetéből. Ezek szerint egy emberi vagy természeti tulajdonság analógiában állhat Isten feltétlenségének egy aspektusával. Ezeket forma felettihez vezető formáknak, vagy a feltétlenség kapuinak is nevezhetjük. Az érzéki tapasztalatokon túlmutató, tisztán tudati tapasztalatot sem fogalmilag, sem a festészet eszközeivel nem tudjuk megragadni, viszont a festészet, illetve az animáció eszközei képesek „tükrözni” a belső tapasztalatokhoz vezető út állomásait.

Absztrakciós fókusznak neveztem el a festményeimen és animációimban alkalmazott eljárást, amely azokat a folyamatokat idézi fel és sűríti az animáció eszközeivel, amelyek elvezetnek a forma felettibe nyíló formákhoz. Ezek lényegében a koncentráció különféle lépései: amikor el-elhalványulnak a mellékes dolgok és új jelentőséget kapnak figyelmünk fókuszának tárgyai. Végül a figyelem rögzítése, ha kellő intenzitású, transzformálja és átizzítja az adott formát. Mivel nem tudományos eljárásról van szó, hanem képzőművészeti, animációs és filmes eszközök alkalmazásáról, így a játékos, humoros elemek éppúgy beleférnek, mint egy filozófiai igényű modell felépítésének szándéka.

Az absztrakciós fókusszal általában a figyelem centrumába állított tárgyat emelem ki, gyakran úgy, hogy a koncentráció intenzitása által minden egyéb elhalványul. Például a hegy érzéki-festői képe előtt és mögött a világ csak egy meghatározatlan sziluettként marad meg. A folyamat meg is fordítható: a hegy sziluettje kiüresedhet, és visszatérhetnek az ég és a házak, a táj részletei. Az animációimban látható „kifehéredés” vagy kiüresedés – amikor egy hegy vagy egy könyv fehéren ragyogó formává válik – nem a hiányra, hanem a teljességre, az adott tárgyban megjelenő, a tárgyon túlmutató, kimondhatatlan lényegre utal. Ilyenkor az üresség valójában a teljesség képét idézi meg. A filmben ezt a tapasztalatot a különféle zenei hangok, effektusok között megjelenő csönd fejezi ki.    

Fontos, hogy az alkotó-szemlélődő gyakorlatokból származó belátások nem korlátozódnak az esztétika területére. Alapjaiban változtatja meg hozzáállásunkat a felismerés, hogy saját életgyakorlatunk tudatos vezetése oldhatja fel egyéni létünk szenvedésteli lezártságát, atomizáltságát. Így a figyelem útjai az egyetemesség felé való megnyílás személyes szabadságtapasztalatává válhatnak.

  • Színészmesterség - színész a színpadon - - - Beszédtechnika & Színpadi mozgás & Ének & Színészmesterség - - - Michael Chekhov Acting Technique®

    2024. 02. 17., 09:00:00 — 2024. 03. 03., 21:30:00
    színházművészet
    Az intenzív kurzus elvégzése során egy-egy monológon keresztül teremtheti meg mindenki karaktere egyedi atmoszféráját. A folyamat a képzelet és a mozgás tudatos alkalmazására épül, amely az élet bármely más területén is alkalmazható eszközzé válik (nem csak színpadi körülmények között).
  • Danubia 30

    2023. 12. 30., 19:30:00 — 2023. 12. 30., 22:30:00
    zeneművészet
    Harminc évnyi zenei utazás, ünnep, összefoglalás és egyben programismertetés a következő harminc évre - ez a Danubia Zenekar születésnapi koncertje.
  • Kripta - monológszínház műhelybemutató

    2023. 12. 19., 19:30:00 — 2023. 12. 19., 20:15:00
    színházművészet
    Mi lenne, ha csak 3 percre is, de visszatérhetnénk, hogy elmondjunk mindent, ami fontos volt - a halálunk előtt?! - Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak c. műve alapján
  • A fény és gesztusa - Tárgy- és fényanimáció & Mihail Chekhov Acting Technique®

    2023. 12. 16., 10:00:00 — 2023. 12. 17., 19:30:00
    színházművészet
    A résztvevők a fény képzőművészeti és előadó művészeti vetületeivel ismerkedhetnek meg a tárgyalkotás és tárgyanimáció folyamatában a Mihail Csehov technika segítségével kutatva és felfedezve annak atmoszféra és karakter teremtő/formáló erejét, lehetőségeit.
  • A diótörő

    2023. 12. 15., 16:00:00 — 2023. 12. 15., 19:00:00
    zeneművészet
    Csajkovszkij: A diótörő – teljes balettzene Cserna-Szabó András Diótörő-parafrázisával