iparművészet és tervezőművészet

Hír

2025-12-14 17:33:32

Antal Csipes: A Brief History of the Handbag 1830-2020

„táskagyűjtemény: 300 darab – táska-design történet: 150 év – női táskadesign-történet: 90 tárgy”

Csipes Antal táskatörténeti könyve

Betekintés a kézitáska rövid történetébe a 19. század végétől a rendszerváltás időszakáig (részletek a kiadás előtt álló táskatörténeti könyvből):

A női kézitáska mérete, formája, színe, anyaga szorosan kapcsolódik az öltözködési divathoz és az elmúlt százharminc év alatt bekövetkezett változásokhoz. Az első meghatározó funkcionális változások visszanyúlnak a 19. század második felére. A „kézitáska” elnevezés először a férfiak által hordott poggyásztáskákra vonatkozott – majd a 19. század utolsó harmadában lassan, de megváltozott a szó értelme. Ugyanis a kézitáska szerkezeti elemeinek jelentős részét a női kézitáska átvette. Valóban ezek a táskák szimbolizálták a nők szabadságát és egyre gyakrabban a kísérő nélküli utazás lehetőségét. A 19. század utolsó harmadától előfordult, hogy a női táska elkészítésének egyik-másik folyamatát, mint például a hímzést vagy a mintás üveggyöngyözést maga a tulajdonos készítette el1. A táska további fémszerkezetét nyeregkészítő mesterekre bízták.

„A kézitáska az öltözködés, a divat egyik fontos darabja, amely a divat és a társadalmi szokások változásait is tükrözi.”

A közkedvelt női kézitáskák a 20. század elején már nélkülözhetetlenek voltak. „A 20. század folyamán a táskaformák lassan átalakultak. Sokféle funkcióval ellátott táska létezett (ládabőröndök, kézibőröndök, úti zsákok, angol rendszerű kézitáskák, útitáskák berendezéssel, angol kupébőröndök, úti készlet, [pipere]táskák, szennyes ruhazsák, okmánytáskák, bot- és ernyőtokok stb.)”2. E korai időszakban elsősorban természetes anyagokból készültek a különböző tároló táskák3.

Táskakészítő iparművészek és a divat

A hetvenes években a divattervezőkről gyakran jelentek meg képes beszámolók, míg a cipő- és a táskakészítő iparművészekről csak ritkán. Ezek közé tartozik a Tükör hetilap 1970. február 24-i számában egy közel kétoldalas képes beszámoló, amelyben a következő gondolatok olvashatóak: „Divattervezőink és bőrdíszműveseink gyorsan alkalmazkodtak az új retiküldivathoz. Néhány hazai gyárunk – például Győri Pamuttextil- és Műbőrgyár – új műanyagokból modern szép vonalú kézitáskákat készített, amelyek alapszínükben talán nem is mindig, de stílusukban, díszítésükben jól illenek a hazai ruházati divat újdonságaihoz.” Ez a beszámoló bemutatta a Nádaskay Eleonóra tervezte táskákat.

Kiállítási enteriőr (Fotó: Aczél Márk)

Bőrből készült erszénytáskák

A hetvenes évek közepén divatos volt a festett bőrből készült, nyakba akasztható erszénytáska. Ekkor több iparművész önállóan készített női táskákat, amelyeket az Iparművészeti Vállalat boltjaiban lehetett megvásárolni. Többek között Harsay Ilona, aki a hatvanas évek második felében fejezte be tanulmányait a Magyar Iparművészeti Főiskola bőr szakán. Harsay a későbbiekben elkészítette a Bőr szerszámoskönyvet, amelyben a különböző cipő- és táskakészítő kézművesszerszámokat mutatja be. Csiba Éva bőripari formatervező Bőrművesség című igényes könyve a Corvina Műhelytitok sorozatában jelent meg 1975-ben, amiben a képes történeti bemutatója a bőrműves munkáktól az ipari formatervezett funkcionális táskákig terjedt. A könyv írásával párhuzamosan Csiba Évának arra is volt ideje, hogy újjászervezze a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola bőrművesoktatását, ahol rövid idő alatt figyelemre méltó pedagógiai eredményeket ért el. Csiba Évát követően Abaházi Katalin vette át a „Kisképző” bőr szakának vezetését. Abaházi Katalin női táskáinak mindig a különböző anyagok határozzák meg a formaalakítását.

Iparművészeti és divatboltok, kiállítások

A nyolcvanas évek közepén a fiatal bőr szakos iparművészek közül az IDEA, az Iparművészeti Vállalat nemcsak forgalmazta az iparművészek alkotásait, hanem kiállításokat is rendezett belőlük Budapesten és az ország határain kívül. Többek között Hídvégi Éva és Karattur Katalin igényes formamegoldással készült kézműves női táskáit többször kiállították. Már a rendszerváltozást megelőző évtized második felében működtek kisebb önálló iparművészeti és divatboltok (Király Tamás, Habitus, Okker, Spektrum Csoport, Kaláka Design Stúdió, Fiatal Iparművészek Stúdiója). 1985-ben alakult a Kaláka Iparművészeti Alkotó Közösség, amely a nevében megváltozott Kaláka Design Stúdióra. Alapító tagja Gönczi András és Bodor Ágnes bőripari iparművész, majd hamarosan csatlakozott hozzájuk Balaton Mariann ruhatervező. A Kaláka az iparművész tagjainak köszönhette, hogy az egyik jelentős meghatározó üzlete Budapesten volt. Ugyanakkor munkakapcsolatban volt más iparművészekkel, többek között Attalai Zitával, Illés Katival, Márton Rózsával és Végső Gizivel. 1984-ben debütált a Fiatal Iparművészek Stúdiója, amely évente egy-egy alkalommal rendezett kiállításokat, és a megjelent katalógusokban mutatták be az iparművészek munkáit.

Kiállítási enteriőr (Fotó: Aczél Márk)

Magyar bőrművészeti márkák

Kaliczky Katalin a rendszerváltozást követően létrehozta a Kos Design névre hallgató vállalkozását. Elsősorban klasszikus forma jellemzi a termékcsalád tagjait, melyek szerelvényei (csatok, zárak) is saját tervezésű munkák. 1992-ben megalakult a MATÉRIA csoport, melynek tagja Bráda Judit bőrtárgytervező iparművész, aki munkáiban ügyesen ötvözi a művészi kidolgozást és a funkcionalitást. Formatervezett táskái, övei, nyomott bőrtárgyai és bőrből készült ékszerei túlmutatnak a hétköznapi használati tárgyak fogalmán. Hosszú éveket a Magyar Iparművészeti Főiskola alapképzőjében tanított, majd a Textil Tanszék oktatója lett.

„Az elmúlt évtizedekben több jeles fiatal bőrtárgytervező iparművész jelent meg ezen az ezerarcú pályán.”

Kiállítási enteriőr (Fotó: Aczél Márk)

Külföldi sikerek

Kárpáti Rácz Judit az Iparművészeti Főiskola szövő és bőr szakpárán végezte tanulmányait. Diploma előtt (1995–1997) Londonban az University of Brighton Master of Art in Design hallgatója, ahol Sandy Black és Louisa Taylor tanították. Szakmai pályafutásának első esztendejében, 1997-ben itthon és Londonban is megjegyezték a nevét. Elismerő tanulmányokat írtak róla,4 és munkái a pályázatokon díjat nyertek. A londoni szaksajtó felfigyelt a műanyag szálakból (nejlon és monofil) csomózott és kézi kötéssel készített – kalap, táska, ékszer – kiegészítőire. Az 1997-es Chelsea Craft’s Fairen elnyerte a Caroll Alapítvány pályázatának díját. A következő évben meghívták Londonba, a Central Saint Martins College of Artba előadónak. 1995-től a Fiatal Iparművészek Egyesületének a tagja. Pinviczki Judit kézműves technikával, bőrfűzéssel készíti igényesen kivitelezett kiegészítő tárgyait. Rendszeresen pályázott,5 és kiállításokon szerepelt.

Marosi Krisztina 1998-ban diplomázott, és a különböző táskáinak bizarr, élénk metálszínű organikus mintázata magára vonja a néző figyelmét. Csalhatatlan stílusérzékének köszönheti, hogy az elkészített táska vagy ruha az ő névjegyét viseli. 2007 őszén alakult a Balloon showroom és galéria. Kezdetben hárman alkották a tervezőcsoportot. Karattur Katalin (táska), Horváth Anikó (cipő) és Sánta Eszter (ruha). Ekkor még elsősorban a táska és a cipő alkotta az üzlet arculatát. Többéves kapcsolat és közös munka hozta össze őket. Később csatlakozott Korényi Mariann (kötött ruha) és Marosi Krisztina (bőrtárgyak és ruha). Karattur a kézműves munkákat helyezte előtérbe. Domborított, félgömb vagy fél tojás formájú kéz- és válltáskáinak esztétikai szépségét fokozza, hogy a használhatóság arányaihoz igazította a méreteket – minden tekintetben „időtálló” darabokká tette.

Kísérletező konstruktív kézművestáskák

Szalma Ágnes 1999-től Kozma Lajos-ösztöndíjas volt, ugyanakkor különböző pályázatokon és kiállításokon eredményesen szerepelt. A kísérletező konstruktív kézműves táskái mindig is figyelemfelkeltőek voltak. Szalma Ágnes legutóbb 2023-ban, a Staféta kiállításon tűnt fel, amelyet a Magyar Művészeti Akadémia rendezett Budapesten, a Vigadó épületében. LAONI leather design termékeit a forma, a funkció és az esztétika egysége és a kiváló minőség jellemzi. A márka tervezője, Ács Ilona iparművész olyan exkluzív, kis szériás vagy limitált példányszámú kollekciókat tervez, melyekre jellemzőek az egyedi szín- és anyagpárosítások. Az egyik legsikeresebb kollekciója a TATEMONO, melyet a minimalista japán építészet alkotásai inspiráltak. A Laoni értékes új családja a STONEBAG, különleges darabokból áll a kollekció.

E rövid táska-design történet bepillantást enged a kiállított tárgyak gazdag szakmai, funkcionális és művészeti múltjába, amelyet a közeljövőben egy gazdagon illusztrált kiadványban lehet nyomon követni, a B32 Terzor Galériájában pedig testközelből csodálhatott meg a közönség.

Csipes Antal

bőripari formatervező

Jegyzetek:
  1. A korabeli képes újságok és kiadványok tartalmaztak részletes kézimunkarajzos leírásokat.
  2. Csipes Antal: Divattükör – A divat kelléktára fejezet, A táska alfejezet, Osiris, 2006, 233. oldal.
  3. Krokodil, struccbőr, fa, különböző csontok, fémek, moaré selyem, bársonyok, plüssök stb.
  4. Mary Schoeser reports Bags of Talent, Crafts / The Decorative and Applied Arts Magazine, No. 146 May/June 1997, 22–25 p.
  5. Többek között a „Lépés a jövőbe” designpályázat, ahol különdíjban részesült, a második a „Szolgáló tárgyak” pályázat az Iparművészeti Múzeumban, ahol első díjjal jutalmazták.


1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

Fotók:
  1. Ezüsthálós mangánoxid üvegből készült chatelaine táska; 10 x 10 cm; 1880 körül (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  2. Keretes kézitáska bársony alapon acélgyöngyökből organikus mintákkal díszített; 18 x 19 x 2 cm; 1910-es évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  3. Magyarországon készült műbőr keretes kézi és válltáska; 28 x 27 x 5 cm; 1965–1970 (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  4. Színes üveggyöngyözött keretes táska; 12 x 20 cm; 1910-es évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  5. Telefon zsinórból készült kézitáska; USA; 27 x 20 x 7 cm; 1950-es évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  6. Kárpáti-Rácz Judit: nylon fonalból készült táska, 8 x 19 x 8 cm; 1996–2000 (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  7. Mitter Anna Róza – Mittersisters: bőrből készült hátizsák; 25 x 30 x 9 cm; 2023 (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  8. Szatén alapon gépi csipke és applikációs díszítéssel készült kézitáska; 22 x 21 cm, 1880–1900 között (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  9. Nino Cerruti: Keretes, hüllő bőrből készült kézitáska; 22 x 15 x 7 cm; 1980-as évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  10. Bráda Judit: bőrből készült fűzött kézitáska; 32 x 14 x 6 cm; 2014 (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  11. BK monogrammos, ezüst keretes kézitáska; 18 x 9 x 2 cm; 1906–1912 között (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  12. Asaco Tomizawa,: kézműves technikával készült keretes bőr kézitáska; bőr és lakkozott fa; Japán; 2019 (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  13. Különös nyitással rendelkező fémszálas Jacquard szövetből készült keretes kézitáska; szövött mintázatú textil, 20 x 18 x 6 cm; 1932–1938 között (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  14. Fedeles kézitáska: kecskebőrből és teknős páncélt körbefogó ezüst keretben, monogrammal; 19 x 11 x 3 cm;1906–1910 között (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  15. Kézműves technikával készült kézitáska vesszőből és műbőrből; Magyarország; 26 x 19 x 11 cm, 1950-es évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  16. Műanyag és fém doboz-kézitáska; USA; 17,5 x 7 x 8 cm; 1950-es évek (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  17. Vasúti kosár szalmából, fából, bőrből; Németország; 26 x 17 x 14 cm; 19 század vége (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)
  18. Keretes, műbőr pipere táska; Magyarország; 24 x 16 x 15 cm; 1958-1966 között (Fotó: Oravecz István és Csipes Antal)



Kapcsolódó fájlok