Hír

2022-11-07 16:15:00

Bábfilmes tanulmány az Art Limes 2022/1-es számában

Dr. Varga Zoltán filmtörténész Az óriásmajom és a rémálmok csodaországa című, az Art Limes legújabb, 2022/1-es számában megjelent tanulmánya olyan filmekkel foglalkozik, amelyekben a bábanimáció élőszereplős képsorokkal keveredik.

Az óriásmajom és a rémálmok csodaországa címen jelent meg az Art Limes folyóirat legújabb, 2022/1-es számában Dr. Varga Zoltán filmtörténész tanulmánya, amely az eredeti King Kong, Ray Harryhausen munkássága és Jan Svankmajer Alice Csodaországban-parafrázisa alapján olyan filmeket vizsgál, amelyekben a bábok szerepeltetése és animálása élőszereplős képsorokkal keveredik.

Részlet a tanulmányból:

Švankmajer korábbi stop-motion animációinak meghatározó jellegzetességeit – leginkább a képsorok tudatáramlásszerű álom-logikáját, illetve a széteső (avagy folyamatos szétesésben lévő) tárgyvilág vízióját – viszi tovább a Valami Alice azáltal, hogy nem lineárisan előrehaladó cselekményre, hanem ismétlődő-visszatérő helyzetekre komponált eseményfüzért láthatunk benne, amely voltaképpen a kis hősnő álma (akárcsak Carrollnál). Ez az álom egyszerre tartja fogva őt és invitálja izgalmas felfedezőútra: „Švankmajer kiruccanása Alice Csodaországába nem inti aggodalomra a nézőt: »Vigyázz, a gyermeki lélek rejtelmeibe tilos a belépés!«. Kihívás inkább: »Ne akard megfejteni a megfejthetetlent, inkább játssz te is velünk!«”