képzőművészet

Esemény

2025-11-19 18:00:00

VILTIN @ Gallery MAX

daydream C O L O R S_2 ► kortárs képző- és iparművészet VILTIN @ Gallery MAX

Megnyílt a daydream C O L O R S_2 ► kortárs képző- és iparművészet - a VILTIN @ Gallery MAX-ban

daydream C O L O R S_2  ►

kortárs képző- és iparművészet

VILTIN @ Gallery MAX

VETŐ Orsolya Lia, TÓTH Annamária Rita, TAYLER Patrick, SZENTGRÓTI Dávid, SZAKÁL Éva, SÖPTEI Eszter, MAYER Éva, MAJOROS Áron Zsolt, MAJOR Krisztina, LŐRINCZ V. Gabi, LŐRINCZ Lili Hanna, KUN Fruzsina, KALÁCSKA Zsana, iSKI KOCSIS Tibor, Simon HOLPERT, HACKER Orsolya, GÁSPÁR Annamária, FÜLÖP Tünde, CSÉFALVAY Lilla, BORBÁS-TÓTH Marica, BODOLÓCZKI Linda

KURÁTOR| iSKI KOCSIS Tibor

A VILTIN @ Gallery MAX legújabb kiállítása a kortárs színhasználat legfrissebb tendenciáit vizsgálja, miközben a képző- és autonóm iparművészeti alkotások közötti határvonalakat is érzékenyen újra definiálja. iSKI KOCSIS Tibor kurátori koncepciója alapján megvalósuló daydream C O L O R S_2 központi törekvése, hogy a festészeti, plasztikai és iparművészeti alkotások egymásra reflektáló viszonyrendszerét vizsgálja.

Az absztrakt mintázatok és textúrák a térbe kilépve, anyagiságukban is láthatóvá válnak, s ezzel a színek nem csupán vizuális, hanem – akár - tapintható, fizikai jelenléttel bírnak. A válogatás így nem csak a kortárs festői gyakorlatokra, hanem az autonóm iparművészet kísérletező tendenciáira is ráirányítja a figyelmet, ahol az anyaghasználat, a felület és a struktúra egyenrangú esztétikai jelentéssel bír.

A kortárs színhasználat átalakulása az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb vizuális fordulata. A digitális technológia - különösen a képernyők és kijelzők uralta vizuális környezet - alapvetően módosította a színérzékelés tapasztalatát. Ezzel párhuzamosan, az akrilfestékgyártás technikai fejlődése korábban elképzelhetetlen színskálák és árnyalatok megjelenését tette lehetővé. A daydream_C O L O R S_2 kiállítói ezen új esztétikai és technológiai feltételek között dolgoznak: színhasználatuk reflektív, mégis intuitív és a posztdigitális vizualitás nyelvén fogalmaz.

A klasszikus modernizmus – különösen a konstruktivizmus és a Bauhaus – színhasználata a rendszerezés, a harmónia és a funkcionalitás esztétikájára épült. Ezzel szemben a daydream_ C O L O R S_2 alkotói a 21. század vizuális kultúrájának széttartó, nyitott logikáját képviselik. Számukra a szín nem statikus kompozíciós elem, hanem folyamatosan mozgásban lévő jelenség, amely térben, anyagban és digitális reflexiókban egyaránt megnyilvánul. E szemléletmód közel áll a posztdigitális esztétika fogalmához, amely a technológiai közvetítettség és az érzéki tapasztalat közötti feszültséget vizsgálja. A kiállítás így nem csak a színek vizuális intenzitását, hanem azok anyagszerűségét is kutatja.

Az autonóm iparművészeti alkotások – textil, kerámia – esetében a szín és anyag kölcsönhatása a műalkotás szerkezeti és koncepcionális alapjává válik. A festészeti művekben ugyanez a kapcsolat a felület és a rétegződés finom játékaiban, a transzparenciák és áttetszések révén jelenik meg. A két művészeti terület közötti párbeszéd tehát nem illusztratív, hanem szemléleti természetű: a látvány, az anyag és a tér egységes vizuális gondolkodásmódba olvad.

A kiállítás tágabb értelemben a kortárs magyar művészet színhasználatának sokféleségét és kísérletező szellemét dokumentálja. Az itt bemutatott művek – akár festészeti, akár tárgyalkotó médiumban születtek – mind a vizuális érzékelés új dimenzióit tárják fel, ahol a szín nem pusztán esztétikai minőség, hanem konceptuális eszköz is. A daydream C O L O R S_2 a 21. századi vizuális kultúra rétegzettségét, a technológia és a látvány és az anyag, továbbá a digitális és a taktilis közötti átjárhatóságot teszi láthatóvá. A VILTIN @ Gallery MAX kiállítása így nem csak egy aktuális esztétikai tendenciát reprezentál, hanem hozzájárul a kortárs művészet azon diskurzusához is, amely a színt és anyagot a vizuális gondolkodás alapvető interdiszciplináris elemeiként értelmezi.