Előadás a Látkép 2025 konferencián
Kelet és Nyugat között: a Herendi Porcelánmanufaktúra helye a japonizmus keretrendszerében
A 2024-2025-ös MMA-kutatás eredményeinek beszámolójaként tartottam meg a Látkép 2025 művészettörténeti konferencián Kelet és Nyugat között: a Herendi Porcelánmanufaktúra helye a japonizmus keretrendszerében című előadásomat. A 12 hónapig zajló alapkutatásom Herend keleti inspirációjú mintakincsének teljes feltérképezésére irányult, illetve kutatta annak közvetlen és közvetett forrásait, valamint a manufaktúra kapcsolati hálóját a létező gyűjtemények, a közel százötven évet felölelő szakirodalom, és a Herendi Porcelánmanufaktúra levéltári forrásainak összevetése által. A kutatás az alábbi, fő kérdésekre koncentrált: Mikortól és milyen forrásokból merítve van jelen a „Kelet” a herendi porcelánművészetben? Mely ázsiai kerámiatípusokat használtak előképekként, s milyen módosulásokon mentek át a kölcsönzött (vagy eltulajdonított?) motívumok? A motívumokon túl merített-e egyebet Herend a Kelet kerámiakultúrájából? E kérdésekre foglalta össze a válaszokat 2025. szeptemberében megtartott előadásom, valamint helyezte el a Herendi Porcelánmanufaktúra orientális termékskáláját a japonizmus művészettörténeti-művészetelméleti keretrendszerében. A kutatás eredményeiből születő szaktanulmányok megjelenése a 2026-2027-es évekre várható, míg a kutatás gazdag vizuális eredményeit összefoglalni vágyó monográfiára még kicsit hosszabban kell várakoznunk.