Inspiráló rendszerkritika Grazban, világvégi és humanista víziók Linzben
Az osztrák filmkultúra meghatározó fesztiváljairól közöl tudósítást nyári számaiban a Filmvilág. A grazi Diagonaléról, az osztrák filmek versenyfesztiváljáról a júniusi lapszámban olvashatunk. Buglya Zsófia írása (Kedvencek újragondolva) nemcsak az emlékezetes filmekre – köztük Ruth Beckermann, Anja Salomonowitz, Daniel Hoesl és Julia Niemann új munkáira – hívja fel a figyelmet, hanem azokra a tendenciákra is, amelyek a rendezvény énképét és azon keresztül az osztrák filmkultúra arculatát formálják. A társadalmi szerepvállalás, a következetes önreflexió, a „nemzeti” fogalmának problémaérzékeny megközelítése mellett szóba kerül a most indult intendánsi periódus puritanizmusa, „okos minimalizmusa” is. A napokban megjelent augusztusi lapszámban a szerző Fenség, idegenség címmel már az európai filmeket versenyeztető linzi Crossing Europe-ról ír, ahol felkavaró művészi- és gondolatkísérletekben sosincs hiány. A játék-, dokumentum- és rövidfilmeket felvonultató program, amely kortárs élethelyzetek és történetek sokaságát villantja fel ez egész kontinensről, egyaránt kínál világvégi és humanista víziókat. A cikkben éppúgy szó esik a versenyprogramról – benne a Somogyvári Gergő rendezte és a dokumentumszekció fődíjával elismert Fanni kertjéről – mint, az idei fesztivál fénypontjának számító Aliona van der Horst életműsorozatról.