FrenÁk premier a Bartók Tavasz keretében
2024. április 10-én és 11-én mutatta be Crazy Runners - Parad_IS_e c. darabját a FrenÁk Társulat!
A Bartók Tavasz keretében, a Nemzeti Táncszínházban bemutatott előadásban bemutatkozott a Társulat 5 új táncművésze.
Az őrült futkosók (crazy runners) azok, akik örömmel sodródnak az
információrobbanás forgatagában, és akik mindezt a szabadság
kiterjesztésének élik meg. Az őrült futkosók alávetik magukat a
percenként változó divatnak, és szimbólumaivá válnak a magamu-
togató nagyképűségnek, a semmi eladásának, a folytonos, felszínes
újdonságkeresésnek, a látszat uralmának, olyan magatartásfor-
máknak, amelyek mögött nincs valódi tartalom. Csupán a tudás il-
lúzióját birtokolják, mégis erős bennük a vágy, hogy uralják a világot.
A FrenÁk Társulat új előadásának alapötletét az identitásváltások
adják: a játékban használt kellékek csereberéje rámutat a mai korra
jellemző valós és virtuális partnerváltások felfoghatatlan tempójá-
ra, melyben elhalnak a valódi kapcsolatok. Tudható vajon, hogy ez a
CrAzy_RunnErs inkább kivonulás, inkább elvonulás vagy inkább fel-
vonulás? És pontosan milyen porondon?
Letisztult fehér tükörfelület, egy végtelen perspektíva mélységét
éreztető sima jégmező, lehetséges mezsgye valóság és illúzió, múlt
és jövő között, melybe áttetsző gömbök érkeznek: ez a Parad_Is_E
(a Paradicsom). Nem tudhatjuk, hogy a buborékokat idéző képződ-
mények vajon az emberi létforma bibliai gyökerére utalva Ádám és
Éva tudatlanságának burkai, vagy már a mesterséges intelligencia
által uralt világ tudatlanságbuborékjait prognosztizálják. A tudat-
lanság bibliai Édenkertjéből kiűzetett emberpár utódai szépen las-
san a mesterséges intelligencia által uralt valóság zárt buborékjába
menetelnek? Mi lesz az emberi kultúra sorsa? Az örök körforgásban
győzedelmeskednek a hamis gyönyörök és az uralom alá kényszerít-
hető intelligenciák illúziói? A Parad_Is_E nem a bibliai ősállapotot
keresi, de Ádám és Éva meséjének évezredekre visszanyúló kultúr-
történetében ott találjuk a munkához, születéshez, szexualitáshoz,
csaláshoz, gyengeséghez, hiszékenységhez fűződő érzéseket.
Ahogy a FrenÁk-előadásokban mindig, most is sűrű és feszes a vizu-
ális és akusztikus világ, amely majdhogynem egyenértékű a koreo-
gráfiával, a különböző rétegek pedig szervesen fűződnek-épülnek
egymásba. A darab lelkülete az átjárásokból születik meg. Számos
réteg kapcsolódik egymáshoz, a zene, a média társként épül be a
darabba. A zenén Hunyadi Máté dolgozott, de az anyag összeállítá-
sában FrenÁk ugyanúgy részt vett, ahogy a koreográfia elkészítésé-
ben, mert nem konkrét zenei anyagokból, hanem akusztikai érzetek-
ből indultak ki. Nemcsak a zenei kompozíciók érvényesülnek, hanem
egy akusztikai világ jön létre: klasszikus elemek, emberi sikolyok
koedukálása elektroakusztikai, pulzatív elemekkel. Az alkotók a képi
világ kialakításánál sem konkrét képanyagokat használtak, hanem
szinematográfiai, fragmentszerű képbevágásokat, lenyomatokat,
lenyomatok lenyomatait. Az áttetsző szcenográfiai elemekre való
rávetítés megjelenik a térben, így többszöröződik a képanyag. Nem
tudjuk, mi a valóság – ami a képanyagon jelenik meg, vagy ami mö-
götte a valóságban történik a színpadon? A szcenográfiai forma-
rendszer nagyon izgalmas, intim belső tereket teremt, de a külső és
a belső viszonyrendszere is megkérdőjeleződik.
A kulturális és nyelvi különbségek új energiákkal, új alkotói szemléle-
tekkel gazdagítják a darabot, a soknemzetiségű csapat egyes tag-
jainak kreatív munkája beépül az összkoncepcióba. Egyénileg alkot-
nak, de az egységen belül, megadott keretek között. Az előadásnak
van egy őrült, teátrális, szinte mozgásszínházi része is, miközben
a táncosok nagyon erős, organikus mozgástechnikával dolgoznak.
David Leonidas Thiel a Dresden Frankfurt Dance Company szólis-
tája, Zoe Lenzi olasz táncművész szintén Németországban táncol.
Először lép fel a FrenÁk Társulatban Árvay-Vass Léna és Cserháti
Gergely is, utóbbi klasszikus, balettintézeti tudását hozza.
Előadja: Zoe Lenzi, Árvay-Vass Léna, Eoin Mac Donncha, David Leonidas Thiel, Cserháti Gergely, Banka Viktor, Ferencz Vivian
Zenei koncepció: Hunyadi Máté
Dramaturg: Dr. Horváth Nóra
Látvány, jelmez: Victoria Frenák
Animáció, videószerkesztő: Fehér András
Hang: Fekete Mátyás
Fény: Pető József
Produkciós asszisztens: Nyári Gergő
Koreográfia: CrAzy_RunnEr
Koncepció: FrenÁk