Hír

2021-10-29 00:00:00

VILTIN Galéria, Budapest, 1061. Vasvári Pál u. 1.

iski Kocsis Tibor - Landfall, egyéni kiállítás - VILTIN Galeria, Budapest

iSKI KOCSIS Tibor a „találkozás” címszó alá rendelve helyspecifikus installációban rendezi táblaképeit. Melyek mediálisan és stilárisan gazdag változatosságot mutatnak. Olaj, ezüst, szén, akril hajtott, vágott vagy gyűrt, illetve formázott hordozókon jeleniti meg a VILTIN Galéria falain.

KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZ|           iSKI KOCSIS Tibor

KIÁLLÍTÁS CÍME|            Landfall

MEGTEKINTHETŐ|             2021.október 28. – december 04.

                           kedd-péntek 13-18h, szombat 11-17h

                           (október 30. szombaton zárva)

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ| MEGGYESHÁZI Éda, galéria menedzser, eda@viltin.hu, 0036 30 948 0608, 0036 1 787 5866

iSKI KOCSIS Tibor Munkácsy Mihály-díjas festőművész huszonnegyedik egyéni kiállítása az elmúlt öt év gondolatainak kivonata, ugyanakkor munkásságának, ars poeticájának egyfajta összegzéseként is tekinthető. A középgeneráció meghatározó alkotójának leginkább emblematikus nagyméretű és részletgazdag szénrajzaival találkozhattunk az elmúlt években. Éppen ezért Landfall című tárlatának egyik érdekessége a művek mediális változatossága. Az olaj, ezüst, szén vagy akril hajtott, vágott vagy gyűrt, illetve formázott hordozókon jelenik meg a VILTIN Galéria falain. Mindez csak erősíti a mondanivalót, amely ember és természet, ember és ember kortárs viszonyairól tanúskodik.

iSKI KOCSIS Tibor festőművész Landfall című, huszonnegyedik egyéni kiállításának középpontjában az ember önmagához és a világhoz való viszonyulása áll. Az elmúlt évek sokat szereplő és jól ismert sorozata, a LUNA tónusgazdag szénrajzainak embereket és földi természetet nélkülöző világa után a jelen kiállítás iSKI KOCSIS munkásságának, ars poeticájának egyfajta összegzéseként tekinthető. Az ember és a természet komplex viszonyrendszere emblematikus festészetének, rajzainak visszatérő inspirációja, konceptuális művészeti diskurzusának állandó fókusza.

 

A művészt az ezredforduló óta foglalkoztatja az esztétikai értelemben vett szép, illetve a magasztos kortárs képi értelmezése, amelyhez egyéni tájábrázolási struktúrát rendelt. A globális-lokális ökológiai problémákra született, rurális érzékenységről tanúskodó reflexiói jelképközpontú esztétikai megközelítést mutatnak. A kiállítás iSKI KOCSIS Ökoturizmus (2001-2005) sorozatának gondolatiságát viszi tovább, ugyanakkor felerősödik a manapság egyre intenzívebb ökológiai szorongás borongós szemlélete. A férfi-nő portrépár témához rendelésével mindezt saját életünkre, korunkra, a Föld jelenlegi állapotára vonatkoztatja. Képein változó módon olykor a nyomasztó, másszor a pozitívabb hangvétel dominál. Ezt a kontrasztot Antonio López García absztrahált városkép-parafrázisa  is megerősíti, egyben némi reménnyel tölti el a szemlélőt, s az új élet lehetőségével kecsegtet.

iSKI KOCSIS fotografikus szemmel vizsgál, de festői eszközökkel ábrázol. Az esztétikai alapkérdések mentén és a hagyományos táblakép formájánál maradva igyekszik a műfajok szintézisével és a kortárs ökológiai problémákra irányuló lankadatlan figyelemmel visszatérni az alapokhoz. Víz, levegő, tűz, föld, mint alapelemek iSKI KOCSIS egész életművén végigvonulnak. Origóként értelmezhetjük most is ezeket, ahogyan a kiállításon megjelenő  parafrázisokat is, melyek múlt és jelen összekapcsolásaként, kulturális referenciaként, s az emlékezés rétegeinek mementóiként  egyaránt szolgálnak. A Landfall kiállításon az alkotótól korábban megszokott, többnyire emberek nélküli világot aktuális festészeti diskurzusba ágyazva egészítik ki a narratív zsáner- és portréábrázolások. Ferenczy Károly 1904-ben készített Festő és modell (műteremben) című festményének életnagyságú parafrázisa így egyszerre tekinthető a szépség előtti tisztelgésnek és az autonóm magyar festészet születési idejéhez való visszatérésnek. Az emberi ábrázolások sorát Hans Holbein 1541-es férfi portréjának, s egy ismeretlen fotográfus feltehetőleg a 19. század második feléből származó nőportréjának ezüsttel készült rajzparafrázisa zárja.

iSKI KOCSIS emblematikus természetképeinek részletgazdag kidolgozottsága és festői érzékenysége mellett  maga a médiumválasztás is egyfajta értelmezési rétegként definiálható. A kiállításon mediálisan eltérő - olaj-vászon, szén-, ezüst-, ceruza- és pasztellrajz, giclée nyomat - hajtott, vágott vagy gyűrt, illetve formázott munkák láthatók. Általuk egy művészettörténeti és kultúrtörténeti reflexiókban gazdag jelenről kapunk narratív képet, amely ugyanakkor egy disztópikus jövőbe mutat, árnyékában - és a művész hitével összhangban - azonban egy alternatív, reménytelibb jövőkép sejlik fel.  

iSKI KOCSIS Tibor (1972, Kisvárda) 2001-ben festő szakon diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, majd ugyanitt 2004-ben művészettörténet és vizuális nevelőtanári diplomát szerzett. Számos hazai és külföldi csoportos és egyéni kiállítása mellett kurátorként is tevékenykedik. Tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek (FKSE), a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (MAOE). Derkovits Gyula ösztöndíjban, Ludwig Alapítvány ösztöndíjban, illetve a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjában részesült. 2018-ban Munkácsy Mihály-díjat kapott. Munkái számos jelentős hazai és nemzetközi köz- és magángyűjteményben, így többek között a  Magyar Nemzeti Galéria, a Szent István Király Múzeum és az ICA-Dunaújváros kollekciójában is megtalálhatók. 

A KIÁLLÍTÁS LÉTREJÖTTÉNEK TÁMOGATÓJA AZ NKA, valamint az alkotó a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjprogramjának ösztöndijasa 2018-2021.