Minta rekonstrukciók és dekonstrukciók
Az első időszak vizuális kíséretei
A munkatervem szerint az első év - első harmadának időszakára a tervezői feladathoz társuló kutatómunkát szántam, mert ennek az időszaknak kell megalapozni a második és harmadik év tervezés feladatait is. A motívumokkal összefüggésben a felhasználói felületeket, technikai lehetőségeket is igyekeztem felmérni. Az első időszakra illusztrációs gyűjtemény létrehozását vállaltam, amely előrevetíti a későbbiekben is felhasználható vizuális lehetőségeket. Az illusztrációs gyűjteményt leginkább személyes felhasználású vizuális leltárként, kísérletsorként képzeltem el, amelynek alapja sok-sok egybegyűjtött, általam digitalizált, továbbszerkesztett minta, hímzésmotívum.
Az első harmadévben a vizuális kísérletezést nem a közvetlen felhasználhatóság vagy a funkcióba állítás igénye vezérelte. Számomra a legtöbb inspirációt a válogatás és cenzúra nélküli feldolgozások készítése, a vizuális ötletelés adta, a személyes kapcsolódások keresése a lerajzolt - egyelőre számomra szinte megközelíthetetlenül teljes magyar mintákkal. Az ösztöndíj tervezési feladatairól gondolkodva és a gyűjtések során megfogalmazódtak bennem a legfőbb tervezési kritériumok: elkerülni a túlontúl historizáló jelleget, a beszűkült felhasználásból eredő vitrinbe-zárt érzetet, és az életből kiragadott, funkcióvesztett felhasználások létrehozását. A látványvilág karakterességének, maiságának hatása a médium módosításával könnyen elérhető: úgy éreztem, ha ragaszkodom a grafika mai trendjeinek, technikai hátterének tudatos felhasználásához, kapok támpontokat a későbbi tervezéshez. Eleinte a vizuális kísérletezéshez nyers szerkesztett vektoros fájlokat készítettem, majd poszterszerűen, gesztus jelleggel különböző módosításokat, képi manipulációkat, dekonstrukciókat hoztam létre. Több mint 100 technikai és kompozíciós kísérletet készítettem el. Ezekből számos elem egyáltalán nem alkalmas közvetlen felhasználásra vagy a funkció teljesítésre. A digitális kísérletezés folyamatát szeretném nyitva hagyni és állandóan folytatni a három év alatt, annak érdekében, hogy a tervezett egyéni karakter, a magyar mintakincs újraéledése a kísérletezések során létrejöhessen.