Tanulmány Cakó Ferenc homokanimációiról a Forrás májusi számában
A képzőművészként és animációsfilm-rendezőként egyaránt tevékeny Cakó Ferenc legsajátosabb munkáiról, homokanimációiról jelent meg elemző tanulmány Dr. Varga Zoltán filmtörténésztől a Forrás folyóirat májusi számában.
Dr. Varga Zoltán filmtörténész a Forrás folyóirat májusi számában Cakó Ferenc animációsfilm-rendező és képzőművész különleges technikával készült alkotásait, a homokanimációval létrehozott filmeket teszi részletes vizsgálat tárgyává, kitérve a homokanimációk helyére az életműben, hangulati és elbeszélői megformálásukra, s a bennük felfedezhető képalkotás állandó és változó elemeire.
Részlet a tanulmány bevezetőjéből:
"„Háromarcú” életműve különleges színfolt a magyar – és a nemzetközi – animációs film históriájában, ráadásul Cakó Ferenc kreativitásának csupán egyik ágát jelenti a mozgókép: képzőművészként nem kevésbé gazdag és sokoldalú munkásság fűződik a közelmúltban a hetvenedik évét ünneplő alkotóhoz. A báb-, a gyurma- és a homokanimáció mestereként írta be magát Cakó a hazai animáció történetébe, ezeken a formákon belül alakított ki rá jellemző, egyedi arculatot; ugyanakkor az animációs repertoár még szélesebb, mert papírkivágásos és tárgyanimációs művek is kikerültek a művész keze alól. Hasonlóképpen képzőművészként is műfajok sokasága található a palettáján, a grafikától és a különböző technikákat felhasználó festménytől kezdve a rézkarcon át a homokból formált képekig. Mindennek impozáns sűrítménye a pálya valamennyi oldalát – az imént nem említett illusztrációs tevékenységet is – bemutató, nemrég megjelent album, a Cakó Ferenc: Életmű kiadás. Írásomban szűkebb szemhatárból tekintek Cakó munkásságára: mozgóképeinek legegyénibb szeletét, vagyis homokanimációs filmjeit kísérlem meg körüljárni."