Tipli bemutató a Kolibri Színházban - kritika
A Tipli hősei életkezdő lakótelepi fiatalok, igen szerény perspektívával. "Kaparunk, mint a bolond, mégis kerül a siker / Ütött-kopott 1-es Golf, meg devizahitel..." Peti elhatározza, hogy márpedig ő kitör innen, elmegy az országból...
"A Tipli hősei életkezdő lakótelepi fiatalok, igen szerény perspektívával. Kaparunk, mint a bolond, mégis kerül a siker / Ütött-kopott 1-es Golf, meg devizahitel / Mondják ne ugass! mer’ itt minden megvan, ami kell / Felvétel a Mekibe, meg tescós álomkarrier – amint azt elrapelik. Peti (Nizsai Dániel) elhatározza, hogy márpedig ő kitör innen, elmegy az országból. Ésszerűen megállapítja, mi kell hozzá: nyelvtudás, pénz, munkalehetőség odakint. Haverjai segítségével – és a btk. több pontjának durva megsértésével – meg is szerzi mindezt. A vége aztán nemcsak a frappáns slusszpoén (nem spoilerezem el), hanem a felismerés: Az emberek adják a biztonságot, akik ismernek, és akiknek számít, hogy mi van veled. Tudni akarod, milyen ember vagy? Nézz körül. Nézd meg, kik vesznek körül, kik fontosak neked és kinek vagy te fontos. Az ő tükrükből tudod, hogy ki vagy te. És mi marad, ha elveszik a tükröket? Csak te! Egyedül. És hirtelen fogalmad sincs, ki vagy nélkülük...
(...)
A Tipli-előadásban akad néhány kiemelkedően szép színházi pillanat, amikor stilizációvá csúcsosodik a kép, és a megjelenítési forma tökéletesen fejezi ki az érzetet. Ilyen, amikor Peti és Dóri szeretkezéseit Kőszegi Mari és Nizsai Dániel voltaképp a pár cipőjükkel játsszák el, vagy amikor a kábszeres trip keretében az egyik szereplő a plafonon jár.
A Tipli mai magyar fiatalokról ad képet. Nem az összesről és nem minden típusról persze. Aki nem fél látni, menjen és nézze meg.
Részlet Stuber Andrea Spiritusz Online-on megjelent kritikájából.
Írta: Krausz Attila
Színpadra alkalmazta a színészek improvizációi alapján: Tasnádi István
Zene: DSP és Monori András
Játsszák: Kőszegi Mari, Bárdi Gergő, Krausz Gábor és Nizsai Dániel
Rendezte: Vidovszky György