Hír

2020-12-19 15:07:00

Budapest - Trafó

Trafó Kortárs Művészetek Háza megújult közösségi terei

Megújultak a Trafó Kortárs Művészetek Háza közösségi terei és elkészült az új kávézó belsőépítészete.

A Trafó közösségi tereinek belsőépítészeti tervezésének lehetőségét tervpályázaton nyertük.

Belsőépítészet: Sajtos Gábor DLA, Sajtos-Grand Gabriella, Páll András, Virág Péter

„A Trafó Kortárs Művészetek Háza karakteres, fontos missziót folytató kortárs befogadó hely, ahol a különböző műfajok – színház, tánc, újcirkusz, zene és vizuális művészetek – egyedi és autentikus módon jelennek meg. Társadalmi kérdések iránt elkötelezett közvetítő helyszín, érték- és kontextusteremtő platform, új gondolatok és produkciók generátora.” ( Trafó honlap, Missziónk)

A Trafó értékközvetítő, értékteremtő feladatához fontos, hogy az építészeti, belsőépítészeti arculat is hiteles hátteret adjon.

Hangsúlyos a Trafó művészeti koncepciójában a kortárs, befogadó, értékközvetítő szerep. Koncepciónk ehhez az arculathoz illeszkedik.

A mai építészet is kortárs művészet. Számunkra a kortárs építészeti hozzáállás elsősorban az őszinteséget, hitelességet, etikus hozzáállást jelenti. Az épület legyen önazonos, egyedi és helyhez, történethez kötött. Meg kell őriznie a magas szakmai minőséget, betölteni a kívánt funkciót, tükrözni a kort, amiben született.

A kortárs előadóművészet célja hiteles, valós arcot mutatni, egyszerű, erős, mai eszközökkel. Célja a lényeg megragadása és bemutatása. Az előadás a nézőről szól, nem általános igazságokat keres, egyéni, őszinte megnyilatkozási formákat kutat.

A Trafó a művészeti alkotások befogadója, háttere, közvetítője. Elég szabadnak, nyitottnak kell maradnia, őszinte háttérnek, de önmagában karakteres, jellegzetes, erőteljes térként.

Koncepciónk alapja a Trafó kibővített épületének nyers bemutatása, meglévő karakterének kiemelése, erősítése. A terek nyers, erős karakterét a bennük elhelyezett bútorok teszik otthonossá, hangsúlyozottan díszletszerűen a terekbe helyezve.

A berendezés és a háttér közötti erős kontraszt mindkét elem, a háttér és a díszlet karakterét felerősíti.

A Trafó belső terei a bennük zajló események, mozgás háttereként működnek, egységes, önazonos, folytonos térként.

A belépéstől a színháztérig vezető terek karaktere átmenetet alkot, öntudatlanul átvezet a konkrétból az elvont felé, a színház belső, absztrakt világára készíti fel az érkezőt, befelé fordít.

A három tér összefonódik, a padló folytonossága és a padlón futó információs grafikák összekötik a három teret. A grafika alapja a transzformátor kapcsolási rajza. A grafikát alkotó tekercsek vonalai vezetnek a különböző funkciókhoz, a színháztérhez a terhelés alatti trafó jele vezet, a többi funkcióhoz a transzformátor üresjáratának szimbólumai. A grafika fényvisszaverő taktilis szalagból készül. A terek  színvilága befelé haladva sötétül, a világítóan fehér, tiszta kávézó tér felől a szinte teljesen fekete színházi foyerig vezet.

A fehér szín a kávézóban tágas térérzetet, nyitott, de karakteres világot teremt a térben díszletszerűen elhelyezett, otthonos bútorokkal. Befelé haladva a meglévő Trafó épület bejárati, lobbi zónája egyre sötétebbé válik, a hangsúly itt az információn van. Szándékosan kevés berendezési tárgyat helyeztünk el és hangsúlyosak az információs felületek. A lobbi kétszintes terét, iparias szerkezeti elemeit fény-árnyék hatásokkal emeljük ki.

A színházi foyer egy színpadszerű, absztrakt tér, a berendezés beleolvad a falakba. A tér határai elmosódnak, a fényé és a bejárattal szembeni falra kivetített, változó képé a fő szerep. A „színpad” semleges, fekete hangulata itt összemosódik a „nézőtérrel”, kortárs módon bevonva a nézőt az előadásba. A dimmelhető fények segítségével a tér jól bevilágítható, így multifunkcionálisan használható.

Kávézó

A kávézó világos, tágas tere barátságos, nyitott hangulatú. A konténer szerkezetét itt szándékosan őszintén mutatjuk meg, megtartva a szerkezeties, nyers hangulatot. A fehér szín stilisztikai egységet képez a konténer belső terével.  A kávézóban tágas térérzet, nyitott, de karakteres világ jön létre. Az egységes, semleges, de karakteres színválasztással az anyagokra, arányokra, szerkezetre irányítjuk a figyelmet.

A térben elhelyezett otthonos bútorok díszletszerű kontrasztot alkotnak, megadva a kávézó jellegzetes, kortárs művészetre asszociáló karakterét. A Trafóban meglévő, jó állapotú bútorokat újrahasznosítva, kicsit átalakítva felhasználjuk. A színházi foyerban található, meglévő székeket és bárszékeket helyezzük át ide, nyers fa felületűre csiszolva. A berendezés további elemei, a kanapék, állólámpák, szőnyegek, asztalok otthonos, egyedi, lakásszerű hangulatot árasztanak.

A pultos ruhatár helyett önkiszolgáló ruhatárat javaslunk, öltözőszerkényes, kulcsos vagy kártyás nyitással. A ruhatár fehér fém öltözőszekrényekből áll, a fal mellett elhelyezve. Így a térbe álló pult megszűnik, nem szűkíti a lobbit és a kávézót összekötő teret.

A kávézó bejáratától a Trafó belseje felé a padlón elhelyezett infografika vezet, irányítva az érkezőket. A grafika alapját egy trafó kapcsolási rajz adja, egyedi, az egykori trafóházra utaló plusz tartalommal.

A tér általános világítását a mennyezetre szerelt, a konténerek raszterét követő hosszanti LED fénycsövek adják. A hangulatvilágítást állólámpákkal biztosítjuk.

Lobbi

Ez a tér funkcionálisan átvezet a kávézóból a színházi foyerba, átmenő forgalommal, időnként a pénztár előtti várakozókkal. A tér átmenő jellegét hangsúlyozza a lépcsőre is felvezetett fekete burkolat és a padlóra felfestett infografika. A meglévő épület lobbi terében nem helyeztünk el mobil bútorokat. Az egykori trafóház ipari épületére jellemző karakter itt érvényesül a legjobban, ezt erősítjük fel az álmennyezetek elbontásával és a vertikalitás hangsúlyozásával. A vertikális térbe nem lógnak be lámpák, így érvényesül a karaktere. A felfelé világító indirekt fényekkel is a vertikális jelleget hangsúlyozzuk. A falak fehérre festettek. A padló fekete felülete kontrasztosan vezet a foyer felé.

Fontos funkciója ennek a térnek az információk átadása. A jegypénztáron helyezünk el tároló felületet a szóróanyagoknak. A jegypénztár a fal részeként jelenik meg, azzal egyező felülettel. Fénycsíkokkal rajzoljuk ki a kontúrját, ezzel emelve ki a funkciót. A jelenlegi monitor helyett javasoljuk az ablakokkal szemközti falra LED-es kivetítő elhelyezését. A nagyvonalú falfelületek így egyben maradhatnak, nem aprózzák el a látványt falakra applikált plakátok, info anyagok.

A színházi foyer felé vezető lépcső mellvédje feketére festett rács, az ipari jelleghez illeszkedve. A rácsra növényeket futtattunk. A növények jelzik az épület funkcióváltását, élettel telivé teszik az egykor ipari teret.

Színházi foyer

A színházi foyer egy színpadszerű, absztrakt tér. A kávézóból a színpad felé haladva a terek hangulata egyre befelé fordulóbbá válik, a színházi foyerban a fő szerep az előadásra való ráhangolódásé. A kávézóban induló infografika a padlón bevezet a foyer-n át a színházterem bejáratáig. A színházi foyer falait feketére festjük, egy fehér falfelület marad, a bejárattal szemközti. Erre a falra projektorral lehet vetíteni.

 A feketére festett falak a kivetített képre és a fényekre irányítják a figyelmet, a tér határai elmosódnak. A mennyezet meglévő fekete rácsszerkezetére raszterban elhelyezett hosszúkás izzókat függesztünk. Az izzók fénye színpadiassá teszi a teret, a foyert felfelé megnyitva. A világítás erősségének állításával és a lámpák több szakaszra osztásával nagyon sokféle hatás érhető el, a fényártól a sötét klub hangulatig. A pult kontúrját fel-le kapcsolható fénycsíkokkal rajzoljuk ki, ha a pult épp nem üzemel, a fekete felülete beleolvad a háttérbe.

A berendezés is fekete rakásolható székekből és egymás mellé tolható asztalokból áll. A berendezés itt nem hangsúlyos, beleolvad a háttérbe. A székek egymásba rakhatók és a kis oldalsó beugróban tárolhatók. A bútorok könnyűek és mobilak, a tér gyorsan átrendezhető, kiüríthető. A tér többfunkciós jellege biztosítható. A színházi előadásokkor előtér, fogyasztótér, beszélgetések, találkozás színtere. Az asztalok összetolásával tárgyalások, megbeszélések helyszínévé alakítható.

A Trafó megújult közösségi terei az Octogon magazin 2020/6 számában. Szöveg: Torma Tamás, Fotók: Batár Zsol