építőművészet, művészetelmélet, népművészet, zeneművészet

Esemény

2025-11-06 14:30:00

Pesti Vigadó, az MMA székháza

V. Művészettel nevelés műhelykonferencia

A művészet ereje, avagy mitől lesz a gyermeked boldogabb?

"A bemutatkozó kisfilmek és az előadások élményszerűen, a jó gyakorlatokat középpontba helyezve kívánnak hozzájárulni ahhoz, hogy a magyar közoktatásban a közeljövőben olyan struktúraváltás történjen, amelynek köszönhetően a művészetekkel való rendszeres, napi találkozás, és a művészi önkifejezés minden gyermek és fiatal életének természetes részévé váljon."

Program:

módszertani kisfilmek:

Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület – „A zene Mindenkié!” Kodály Zoltán (1882-1967)
Kodály Zoltán zenepedagógiai öröksége, valamint napjaink természet- és társadalomtudományi vizsgálati eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a gyermekek számára meghatározó és életre szóló jelentőségű a művészeti tevékenységekben való aktív részvétel.

Képező Galéria – Művészettel nevelés a KÉPEZŐben
A KÉPEZŐ Oktatási Program lényege, hogy a képzőművészetet eszközként vonják be az oktatásba. A vizualitás ugyanis az egyik leghasznosabb ismeretátadó és -rögzítő eszköz. A kulcsszó az élmény, amit élménypedagógiai eszközökkel biztosítanak, a cél az oktatás színesítése és hatékonyságának növelése. A képzőművészet egy új perspektívát nyújt a gyerekeknek, amellyel kiszakadhatnak a hagyományos pedagógiai módszerek világából, így a játék és a saját tapasztalás élményével kerülhetnek közelebb az új ismeretek elsajátításához és a művészeti alkotások megismeréséhez.

KultúrAktív Egyesület – Szerethetővé formált helyek
A kultúrAktív Egyesület épített környezeti neveléssel foglalkozó civil szervezet. A bemutatkozó vetítés négy kisfilmből áll, amelyek a szervezet tevékenységének egy-egy területéről szólnak.  Gyerekeknek szóló városismereti könyveket készít budapesti kerületekről és más városokról (pl. Pécs, Eger, Brassó). Az egyesület gyerekfoglalkozásokat tart, városi témájú társasjátékokat fejleszt és közösségi tervezéssel is foglalkozik.

Borka Világa – Tradicionális értékek varázsruhában
A „Borka világa” megalkotója Gurmai Beáta forgatókönyvíró, rendező, mesekönyvszerző.
„A legjobb generációs rajzfilm-sorozat”, a Borka és a varázsruha a családok számára az elmúlt évtizedben referencia és mérték lett a gyerekneveléshez, és egyben inspiráció a családi történetek felidézéséhez, beszélgetésekhez. Vizuális és zenei világa, tudatosan régimódi történetmesélése, nyugodt tempója, múltidéző emlékjelenetei okán amolyan igazi közös filmélmény, összekötő kapocs lett több generáció számára.

Részletek az előadók gondolataiból:

Művészettel az agy egészségéért | Vidnyánszky Zoltán neurobiológus, agykutató, a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ igazgatója
...Az agy élethosszon át tartó egészségének megalapozása fontos fejlődési gyökerekkel bír. Az egészséges agyi fejlődés hosszan tartó, komplex folyamat, amelyet genetikai, környezeti és epigenetikai tényezők kölcsönhatása alakít.A művészetek és kreatív tevékenységek kiemelt szerepet játszanak az agyi fejlődés támogatásában, a kognitív funkciók erősítésében és az egyéni neurokognitív kapacitás kibontakoztatásában.

Az alkotói mentalitás  | Farkas Ádám szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja
...A művészettel nevelés – tudományos nyelvezetben: a „művészet általi nevelés” gyökereit a népművészetben és a folklórban találjuk.
A művészettel nevelés és az „alkotói gesztus”. Egy mondattal az a cél, hogy az alkotói mentalitás elsajátításával a gyermekek teljes értékű, a választott munkájukat szerető, együttműködésre képes, boldog felnőttekké váljanak.

A vizuális kultúra oktatás rövid története és aktuális irányai, lehetőségei | Klima Gábor, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszék egyetemi tanársegédje
...A vizuális nevelés vagy a művészetpedagógia története nem mondható el egyféleképpen, több olvasata is lehetséges. A rövid történeti áttekintés után rátérek a művészetpedagógia jelenlegi helyzetének és trendjeinek bemutatására. Ehhez segítségül az InSEA konferenciáinak absztraktjait és előadásait hívom. Ezek főbb irányai és témái olyan tendenciákat jeleznek, amelyek alapján bizonyos hangsúlyok megállapíthatóak. Az előadás záró szakaszában a történeti és kurrens tendenciák tanulságait megfontolva lehetséges irányokat vázolok fel. Ezek a trendek és irányok az oktatás és nevelés, vagyis a mindent magába foglaló pedagógia szempontjából is relevánsak. Az intézményi keretek között megvalósuló vizuális nevelés nem választható külön ugyanis az oktatás, mint társadalmi alrendszer egészétől.

„Az élet színpadán” – Érzelmi nevelés a Waldorf-iskolában a művészet eszközeivel | Mesterházy Mária, a FÉSZEK Waldorf Gimnázium és az ELTE BGGYK Waldorf-osztálytanító szakirányú továbbképzés tanára
Az iskolai stressz gyakran kapcsolódik a kötelező szereplésekhez, feleltetéshez, ami egy életre meghatározhatja nyilvános megszólalásaink minőségét. Ehelyett hogyan válhat motiválóvá az érdeklődés a feladat iránt, a tisztelet tanárunk iránt, a társainkhoz fűződő szeretet, az átélt öröm és a büszkeség?...
A művészeti nevelés folyamatában a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően alakulnak a gyakorlatok, növekszenek a kihívások. Fokozatosan épülnek fel azok a képességek, amelyeket a beszéd, a dráma és a színpadi jelenlét fejleszt: magabiztosság, kapcsolattartás, érzelmi kompetenciák.

Mire jó az „A” a STEAMben? – design thinking és művészet a biológiatanításban | Berkó Regina, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola PhD hallgatója
A PISA 2022 kreatív gondolkodás teszteredményei rávilágítanak, hogy a tanulók számára komoly kihívást jelent, hogy tudásukat új helyzetekben is alkalmazni tudják. Azok az országok viszont, amelyeknek a tantervében magas óraszámban szerepelnek művészeti tárgyak, általánosságban jobban teljesítettek a felmérésen. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet támogatásával indított Fejlesztő művészet, fejlődő művészetpedagógia kutatási program keretében ezért a vizuális kommunikáció eszközeinek beemelésével kíséreltük meg a tanulók kreatív problémamegoldását fejleszteni...

Kerekasztal–beszélgetés az előadókkal és a közönséggel:
Moderátor: Csáji László Koppány, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet igazgatója

Kapcsolódó fájlok