A Térlégzés I. című szobor készítése
Gondolataim a Térlégzés I. című szobromhoz
A Térlégzés című plasztikák tervét közeli hozzátartozóm légzőszervi betegsége és oxigénpalackos lélegeztetése, illetve az ápolásában való személyes közreműködésem gyakran drámai (mert eredménytelen) és néha felemelő (mert eredményes) élményei hívták elő belőlem. Szobrász lévén az életet fenntartó biológiai légzésen túl általánosabb és elvontabb szellemi szintű és tartalmú plasztika megvalósítása foglalkoztatott.
A szobrok a ki-belégzés állandó és megnyugtató, észrevétlen mozgalmasságát és a belélegzett oxigénnek a test terében való szétáradása élményét jelenítik meg. A szobor külső, nyugalmat árasztó mozdulatlan síkját a belső dinamikus plasztikai hullámzása emeli el a talajtól.
A hullámmotívum alsó és felső csúcspontjai a lent-fent, a földi-égi, a profán-szakrális egymást fenntartó ellentétpárjait és a köztük való folyamatos átmenetet jelképezik.
A Térlégzés I. plasztika az ideális intenzitású egészséges légzést szimbolizálja. A szabályos négyzet, illetve a kör alakú lapidáris a légzés által fenntartott élet szabályos működését jelképezi. A négyes osztatú hullámmotívum az egészséges légzés megfelelő intenzitására utal. Ez nemcsak az életet jelképező plasztika tömegét emeli el a talajtól, de stabil állékonyságot is biztosít neki.
Mivel a szobrok plasztikai világa és felfogása direkt módon nem az emberi légzés biológiai motívumait használja, ezért reményem szerint alkalmas a légzés szimbóluma által gazdag asszociációs lehetőséget nyitni más szellemi tartalmak, vonatkozások kifejezésére. Mint ahogy az emberi test belső tere, élete sem életképes az őt fenntartó oxigén szabad és zavartalan belégzése és szétáradása nélkül, úgy a természeti és épített, szellemi tér is életképtelenné válik, léte megbillen, ha képtelen az őt éltető „oxigén” szabad belégzésére, feldolgozására. A szobroknak ezért adtam az általánosabb tartalmakat is hordozó, kifejező Térlégzés címet.
A szobrok lágy formavilága a légzés kimozdíthatatlannak tűnő és az állandóságot sugalló harmóniáját jelképezi.
Az ember légzése során láthatatlan éteri, színtelen, szagtalan anyagot lélegez be. A szobrokat az éteri könnyűséget, tisztaságot és a légzés képzetét szerintem leginkább kifejező világos színű, enyhén erezett márványból faragom ki. A szobrok anyaghasználatából és formavilágából fakadó, eredendő fizikai törékenység a légzés sérülékenységére és átvitt értelmű törékenységére utal.
A fotó a szobrot a 2019. január 5-i munkafázisában mutatja