építőművészet

Esemény

2020-09-19 13:00:00

Budapest

Budapest 100. Közízlés és szakmai ízlés viszonya. Előadások és beszélgetés az Építész Stúdió szervezésében

Az építészet megítélése korántsem homogén: a legnagyobb eltérés annak megítélésében, hogy egy alkotás ünnepelni való alkotás avagy pusztítandó ízléstelenség az építészek és a használók között komoly feszültségekben is megtapasztalható.

Kapcsolódó személyek:

A Budapest 100 rendezvényének a keretei között az ízlés és közízlés témáról indítottak párbeszédet a fennállásának idén 30. évfordulóját ünneplő Építész Stúdió építészei. A nagy érdeklődés mellett lezajlott esemény első felében meghívott előadók közelítettek a kérdéshez különböző irányokból. Dúll Andrea környezetpszichológus Kell-e /lehet-e közvetíteni az építészek és a laikusok között és ebben mi lehet a szerepe a pszichológiának? címmel tartott előadást a használói szempontok érvényességéről. Ferkai András építész Viszonyunk a történelemhez és a modernhez címmel a Budai Várban nemrég lebontott Virág Csaba által tervezett Teherelosztó épületéről indította gondolatébresztő előadását, Szalai András építész is ugyanerről a vári helyszínről indult „gyűlölet túrára” az elmúlt évtizedek alkotásai között A snassz buhera stratégiáinak továbbélése a neocikiben néhány esettanulmány felvillantásával címmel. Gyulyás Eszter nemrég végzett építész hallgató TDK dolgozatának állításait mutatta be, amely egyetemi hallgatók körében vizuális preferenciavizsgálatokat készítve adott belelátást a vizuális ízlés alakulásáról Laikusból építésszé – a hallgatók ízlésváltozásának követése az egyetemi oktatása alatt című előadásával. Saját előadásomban, amely a Közvetlen élmény – Közvetlen építészet címmel visszautal a disszertációm alapszituációjára, a térről, helyekről és épületekről való személyes élmény fontossága mellett érvelt. A Budapest100 esemény kapcsán annak a fontosságára kívántam ismét felhívni a figyelmet, hogy az építészet megítélésében a bejárt épületeket és nem a róluk készült képeket érdemes alapnak venni. A saját közvetlen élmény – így például egy diáknak a saját iskolájáról való tapasztalása vagy a Budapest100 helyszíneinek a bejárása – adja a valós alapot arra, hogy a közízlés formálódjon, hogy közelebb kerüljön egymáshoz a szakma és a használói nézőpont. A házak megízlelésére - azaz közvetlen saját bőrön át történő megtapasztalására hívtam fel a figyelmet. Megízlelendő házakról beszélten az ízlés kapcsán.