Esemény

2023-03-25 20:00:00

Toldi Mozi

Cinema Niche bemutatja: Pacifiction / Albert Serra

Március végén visszatér a Cinema Niche, hogy két budapesti, illetve egy pécsi vetítésen bemutassa Albert Serra grandiózus új filmjét.

Március végén visszatér a Cinema Niche, hogy bemutassa a katalán provokatőr, Albert Serra grandiózus új filmjét. Ezúttal két budapesti, illetve egy pécsi vetítés kerül megrendezésre.
https://www.facebook.com/events/1574098433054878
A premier után ismét fellépnek a Cinema Niche család barátai a Toldi Klub színpadán. Az eseményre a filmre jegyet váltott nézők ajándék karszalagot kapnak.
A vetítést Nagy V. Gergő forgatókönyvíró, filmkritikus vezeti fel.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
Jegyvásárlás:
https://toldimozi.hu/.../cinema-niche-bemutatja-pacifiction
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
???? Dátum: 2023. március 25. szombat 20:00
???? Helyszín: Toldi Mozi / Nagyterem
???? Jegyár: 3500 ft
???? Hossz: 162 perc
???? Vetítés nyelve: eredeti francia, angol, portugál és tahiti szöveg, magyar felirattal
???? IMDB: https://www.imdb.com/title/tt13702796
???? Letterboxd: https://letterboxd.com/film/pacifiction/
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
Tahiti rózsaszín égboltja alatt egyre nyomasztóbbá válik a hangulat: a polinézek szervezkednek, a francia tengerészgyalogosok alkoholba fojtják zaklatottságukat, egy portugál férfi hírét kelti, hogy ellopták az útlevelét. Az egymáshoz látszólag csak nagyon lazán kapcsolódó eseményeket De Roller, a fehér öltönyös, kék napszemüveges francia üzletember és politikus próbálja értelmezni. Olyan embernek mutatja magát, aki mindenről tud és mindent ért ami a szigeten történik, igyekszik a bennfentesség látszatát kelteni, mégis fokozatosan kicsúszik a lába alól a talaj. Közkedvelt, Paradise Nights nevű bárja az egyetlen hely, ahol még kézben tartja az irányítást. Innen választ magának bizalmast, Shannaht, aki kitüntetésnek érzi De Roller figyelmét, és mindenben kész támogatni őt.
A főszerepet Benoît Magimel alakítja, aki olyan filmekkel kezdte a pályáját, mint a Gyűlölet vagy A zongoratanárnő, mára pedig a francia színjátszás széles körben ismert sztárja lett. Mellette Serra olyan lenyűgöző tehetségeket fedezett fel, mint Pahoa Mahagafanau, Matahi Pambrun, de a katalán rendező állandó színésze, Lluís Serrat Masanellas is feltűnik a filmben.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
“Csak a pillanatkép érdekel. Ebben az esetben a paradicsom ábrázolása, amely elgondolkodtat, vajon valóban létezik-e, vagy csak délibáb; akár a nukleáris kísérletek újrakezdése, a francia mérnökök érkezése, a korrupció és az ingatlanspekuláció – talán mindez igazából a paradicsom ellentéte, a gyarmatosítás egyfajta folytatása a 21. században.” – Albert Serra
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
A katalán Albert Serra a kétezres évek közepén tűnt fel, és első nagyjátékfilmjeitől, a Crespiàtól (2003) és az Honor de cavalleriától (2006) fogva világos volt, hogy példa nélküli mind a világításhoz, a díszletekhez, az esztétikai tömörséghez, mind a színészekhez, az excentrikus karakterekhez és az adaptációhoz fűződő viszonya. Filmjei jellemzően kosztümös történetek feldolgozásai, amelyekben uralom és vágy, testiség és politikum, magasság és durvaság feszültségét mutatja meg festői szépségű, természetes fényeivel.
Leghíresebb munkái az Erdélyben forgatott Història de la meva mort (Story of My Death, 2013), a haldokló király történetén keresztül az abszolutizmus természetét vizsgáló La mort de Louis XIV (The Death of Louis XIV, 2016) és a totális dominancia 18. századi, színpadias-esztétikai kísérleteivel foglalkozó Liberté (2019). Egyetlen képkockáról felismerhető, páratlan stílusú filmjei az európai arisztokrácia lélektanáról, a babonákról, az etikettről, a szüntelen zabálásról, és a szadizmus élvezetéről szólnak.
Serra formáját a barokk udvari festészet és a digitális filmkészítés lehetőségei egyaránt meghatározzák. Képei nem abban az értelemben festőiek, hogy „szépek”, inkább a festészet elemi problémái izgatják a rendezőt, miközben látványvilága feltétele a digitális utómunka szabadsága. Ahogy Serra világítási gyakorlatában tetten érhető a naturalizmus, úgy filmjei hangsávját is a természet gazdagítja, a tűz ropogása, szél fúvása, a zsíros hús leomlása a csontról.
A Pacifiction bemutatója Cannes-ban volt, és bár nem lett díjazott, a Cahiers du Cinéma tavaly év végi listáján a legjobb filmnek választotta. Serra nem szorul rá a kritikusok ítéletére, saját magára rendszeresen úgy hivatkozik, mint a legnagyobb élő spanyol rendezőre.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////
Niche? Cinema Niche?
A CINEMA NICHE (nís) egy olyan vetítéssorozat, ahol itthoni mozikban be nem mutatott, kortárs filmeket lehet megnézni nagyvásznon, magyar felirattal. Keressük azokat a kíváncsi embereket, akiknek elhozhatjuk a nemzetközi fesztiválokon látott korszakos mesterműveket és más személyes kedvenceinket. Segítünk az óriási zajban felhívni a figyelmet olyan filmélményekre, amiket kár volna kihagyni bárkinek, akit érdekel ennek a művészeti ágnak a fejlődése vagy csak szeret különleges és emlékezetes filmeket nézni.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////
A sorozat korábbi vetítései:
01. Pablo Larraín / The Club
02. Jia Zhangke / A Touch of Sin
03. Carlos Reygadas / Our Time
04. Apichatpong Weerasethakul / Memoria
05. Gaspar Noé / Vortex
06. Terrence Malick / A Hidden Life
07. Riley Keough & Gina Gammell / War Pony
A program a magyarhangya és az NKA segítségével valósul meg.