
Don't be absurd!
Kortárs textilművészeti kiállítás Miamiban
A Contemporary Art Modern Project galéria szervezésében hetedik alkalommal nyílik kortárs textilművészeti kiállítás Women Pulling at The Threads of Social Discourse: Don’t be Absurd címmel 2025. október 17-én.
A kiállítás az abszurdizmus témáját járja körül, többek között Franz Kafka, Albert Camus, Simone de Beauvoir, José Saramago és/vagy Samuel Beckett műveire reflektálva. A kiállításon résztvevő művészek e gondolatokat és koncepciókat alkalmazzák műveikben kortárs világunkra – egy olyan világra, amelyben az ipar és a politika gyakran embertelenné válik. A galéria felhívásának eleget téve kör alakú textilművek létrehozása volt a cél, szimbolizálva a remény folytonosságát a jelenkorban, amelyben az egyén igyekszik felülkerekedni az üresség érzésén.
Franz Kafka Az átváltozás (1915) című műve azt tárja fel, hogyan képes a társadalom dehumanizálni az egyént, és így áldozattá tenni őt a közösség érdekében. A mű azt is bemutatja, hogy a „sikerességhez” szükséges megfelelés pszichológiai nyomorúsággá válik, gyakran az egyéniség feladását eredményezve mások javára.
Albert Camus sorsfordító műve, Az idegen (1942), egy olyan értelmetlen világot mutat be, ahol semminek sincs valódi jelentése – még az életnek sem. Meursault egyetlen valódi tette a nap hatására történik, amely gyilkosságra sarkallja. Érvelhetünk amellett, hogy egy önmagunk által értelmetlenné tett világban a Nap (az értelem, logika) jelenléte és a főszereplő látszólagos vonakodása az üresség feladásától egyfajta csata érzelem (vagy annak hiánya) és logika között.
Simone de Beauvoir Minden ember halandó (1946) című művében azt tárja fel, hogy amikor a halandóság megszűnik, vagy akár csak a felsőbbrendűség érzete megjelenik, akkor semminek sincs értéke, semmi nem élvezhető igazán. Ez az abszurditásérzés – amely csakis kiváltságos helyzetből eredhet – tükrözi azt a távolságot, amely egyre nő az anyagi javakkal rendelkezők és azok között, akik elutasítják a materializmust.
Samuel Beckett Godot-ra várva (1948–1949) című művében az Abszurd fogalmát vizsgálja azon az elgondoláson keresztül, hogy az emberiség képtelen megtalálni a lét értelmét, mivel ezt a társadalom működéséhez szükséges filozófiai korlátok gátolják – ahol az individualizmus ellenséggé válik.
José Saramago Vakság (1985) című regénye elveszi a látást egy civilizált társadalomtól, az embereket puszta ösztönlényekké redukálja, és csak akkor térhet vissza a látás – szó szerinti és átvitt értelemben is –, amikor a társadalom feladja az intézményesített ítélkezés és kontroll normáit.
A kiállítás 114 művész részvételével december végéig lesz megtekinthető a CAMP Galériában, Miamiban.