Előadás a Prágai Iparművészeti Múzeum konferenciáján
Pattern and Patriotism: Orientalism, Japonisme, and National Identity in Hungarian Ceramics
A prágai Iparművészeti Múzeum Between West and East. Multicultural Phenomena in the Czech Art Industry 1850–1930 with Particular
Emphasis on Glass, Porcelain, and Stoneware Production, in Central European Context című egynapos, angol nyelvű szimpóziumán 40 percben adtam elő a 19. század végének és a 20. század elejének magyar kerámiaművességében fellelhető keleti motívumhasználatról. A Herendi és a Zsolnay gyár példáján keresztül bemutatta, miként jelentek meg a chinoiserie, az orientalizmus és később a japonizmus motívumai a nemzeti identitás és modernitás kifejezésének eszközeként. Az előadás rávilágított arra, hogy a keleti inspirációk nem pusztán díszítőelemek voltak, hanem kulturális jelentéshordozók is. Az előadás a magyar kerámiát nemzetközi összefüggésbe helyezte, különös tekintettel az Iparművészeti Múzeum 1898-as Modern Művészet kiállítására reflektálva. Az előadás hátterét biztosító alapkutatást a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.