Épített mesék a gyakorlatban - Funkciósémák
Az Épített mesék programból egy újabb alkotási területet, ezúttal az építészeti tervezés fogalmát járjuk körbe. A mesén keresztül bepillantást nyerhetnek a gyermekek egy ház tervezési folyamataiba már a kezdeti lépésektől.
December 20-án, - ebben az évben utoljára - találkozom az iskolai csoporttal, ahol egy újabb Épített mesét próbálunk ki a gyakorlatban.
Ezúttal egy olyan meserészlettel dolgozunk, amelyben a mesehős családja elköltözik (esetünkben Budapestről vidékre) és az új lakhelyüket jelentősen át szeretnék alakítani. Vagy mégsem? Mindenesetre a lehető legtöbb variációt megvizsgálják, mielőtt a végleges döntést meghozzák.
A gyerekekkel, akik között vannak még írni nem tudó elsősök, illetve másodikosok is, körbejárjuk a funkciósémák fogalmát. Átgondolják, hogy milyen helyiségekből áll a legszűkebb értelemben vett lakókörnyezetük. Mi az, ami még hiányzik nekik, vagy mi az, amire nincs is szükségük. Vizsgálni fogjuk a helyiségeket funkciók és kapcsolódási lehetőségek alapján. Értelmezik, hogy milyen kapcsolat lehet hibás, használhatatlan, vagy kényelmetlen, és melyek azok a kapcsolatok, amelyek kézenfekvőek, vagy szükségesek.
Ezek után elkészítik a saját ideális "álom-házuk" helyiség-listáját, amiből egy játék segítségével valódi funkció-sémákat hoznak létre - akár többet is. A játékot rengeteg kommunikáció kíséri, megtanulnak együtt gondolkodni, érvelni. Amikor nagyobb gyakorlatot szereznek, akkor tervező és megrendelő bőrébe bújhatnak, kipróbálva azt, hogy hogyan tudnak mások igényeinek is megfelelni.