Iskolák tervezése gyerekeknek – gyerekekkel – az UIA Architecture and Children online konferenciája
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja az iskolaépítészethez kötődő kutatásokról, iskolai térben végzett épített környezeti nevelésről szervezett online konferenciát
Az Építészek Világszövetségének épített környezeti neveléssel foglalkozó munkacsoportja február 26-án az iskolaépítészethez kötődő kutatásokról és tapasztalatokról tartott előadást. Az iskolai terekről szerzett közvetlen élmény fontosságáról szóló előadásom hátterét doktori kutatásom adta, amelyet két akadémikus Dr. Dúll Andrea környezetpszichológus és Cságoly Ferenc építész vezetésével végeztem. Az érvelésben az építészet megértését a saját környezetben megtapasztalt téri élményekre alapozom, tehát nem "idegen", szép házak, szép fotóiból, hanem a téri valóságában bejárt, jól ismert épületekből látom izgalmasnak elindítani az épített környezetről való párbeszédet felnőttekkel és gyerekekkel egyaránt. A saját iskola minden ember számára fontos helyszín: építészek és nem-építészek osztoznak abban az élményben, hogy az iskolaépület és a benne lévő cselekvések lényeges emlékeik. Az iskoláról való személyes narratívák lehetőséget adnak arra, hogy az építészet irányába tereljük általa a figyelmet, hogy közeledjenek az építészethez szakmai oldalról közelítők és a hétköznapi térhasználók véleményei. A középiskolásokkal való épített környezeti nevelés megtámogathatja, elmélyítheti és kitágíthatja ezt a gondolkodást. Az iskola nemcsak befogadja tehát a tanítást, hanem térszerkezetével, működésével, építészeti értékeivel, fizikai valóságával tanítási eszköz és önálló,értékes tartalom is.
A konferencián előadtak: Suzanne de Laval svéd, Katrin Koov észt, Mina Sava és Brindusa Havasi román építészek, az épített környezeti nevelés jeles nemzetközi szakértői.
Az előadásokat március végén elérhetővé tette felületén a szervezet.