színházművészet

Hír

2024-03-02 00:00:00

Nemzeti Színház

István király

A Nemzeti Színház idén műsorra tűzte Sík Sándor István király című drámáját Berettyán Nándor rendezé...

Kapcsolódó személyek:

"Első királyunknak élete utolsó napjaira maradt még egy sorsdöntő feladata. El kell döntenie, hogy kire hagyja a koronát - az Árpád-vérből való pogány, de magyar Vazulra vagy pedig a keresztény, de idegen népből származó Orseolo Péterre? Számunkra, a 21. század magyarjai számára mi az aktualitása Sík Sándor 1930-ban bemutatott drámájának? Erre a dilemmánra alighanem az István király hatodik jelenetében találjuk meg a perdöntő választ, amikor az uralkodó életének utolsó napján feleségéhez, Gizellához, és Imre herceg özvegyéhez, Ilonához intézett indulatos okfejtésében a magyarság küldetésére kérdez rá: 'Vazul … azt veti szememre, hogy a keresztény ölte meg bennem a magyart. Ti nem értitek, hogy ez a kettő nem kettő, hanem egy. De hiszen nem is érthetitek: Tibennetek nem egy. Csak énbennem. De eggyé kell lennie, a nép szívében is, mert meghalunk, ha eggyé nem lesz. [Az Úristen] mért hozta volna ide messze Keletről a magyart, mért adott volna országot neki, ha nem akarna velünk valami nagyot!' " Olvasható a Nemzeti színház honlapján az előadást beharangozó leirat. Horváth Márk Alumni ösztöndíjas Berettyán Nándor rendezővel közösen alakították ki a bábos koncepciót. Merész ötlet, hogy egy történelmi magyar drámában lápi lidérc-őstáltos-lélek bábot alkalmaznak, pláne négy és fél méter magasságút. De itt éppen ez történik. A darabon belül egy regösének keretében hangzik el a jövendölés, mely előre vetíti a szereplők későbbi sorsát. Az előadáson belül ez a regös maga az óriásbáb. Szarvakkal rendelkező, antropomorf, de mégis túlvilági mozgású óriási kreatúra, mely jós szavait a főbb szereplőkhöz intézi. Később ez az őslélek is elpusztul, felakasztásra kerül, mikor Vazul megvakíttatik. A báb és az élőszínház ilyen módon való keveredése nem újkeletű dolog, viszont a Nemzeti Színház életében először került óriásbáb a színpadra. A kaposvári egyetem harmadéves színművész növendékeit Horváth Márk alapozótréningekkel vezette be az animatív mozgatás fortélyaiba. Az alapvetések tisztázása után az óriásbáb és a tárgyanimációs jelleggel életre keltett táltos ló került a kezekbe és a középpontba. Összességében egy igen különleges előadás született a munkák során. Az előadás adatlapja az alábbi linken található meg: https://nemzetiszinhaz.hu/eloadas/istvan-kiraly/kapcsolodo-tartalmak

Kapcsolódó fájlok