Hír

2020-12-10 12:18:00

Két publikáció a "Tanítás művészete - Tehetséggondozás" témakörében

Dominkó István "Élményalapú zeneoktatásra törekvés a 21. században" és "A gyermek- és egyénközpontú zenei nevelés feltételei" című írásai a Parlandóban

Hogyan hatnak a 21. századi multimédiás eszközök személyiségünkre, tevékenységeinkre? És miképp válhatnak mindinkább hasznunkra a zenetanításban? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ a szerző nemrég megjelent írásában. Az egyre intenzívebb vizuális élményekre kiéhezett gyerekek figyelmének lekötése, az örök és igaz értékekhez való vonzása nagy kihívás minden zenetanár számára. Harcunk talán reménytelen is lehetne, ha nem lennénk elég kreatívak a tanítási módszereink terén, és ha nem lenne olyan nagyszerű életcél a zene megszerettetése, melynek művelése és hallgatása menedék és igazi élményszerzés forrása lehet a mai fiatal nemzedékek számára is. Ehhez nyitott szívű és haladó gondolkodású zenetanárokra van szükség, akik nem sajnálják az energiát és elég türelmesek ahhoz, hogy az emberré neveléshez ajánlható legtökéletesebb "tananyag", a zene nyelvén próbálják megszólítani és elérni őket. Akit ugyanis megérintett már, és kinyílt a füle a jó muzsikára, nem tud többé nélküle és hatása nélkül teljes emberi életet élni.

A tanulmány a Parlando zenepedagógiai online folyóirat 2020/6. számában jelent meg: 

http://www.parlando.hu/2020/2020-6/Dominko_Istvan_Elmenyalapu_zeneoktatas.pdf

A másik írás pedig a zenetanár személyiségére és belső motivációira koncentrálva közelíti meg a hazai művészetoktatás legégetőbb kérdéseit: kik és hogyan fogják tanítani a jövő generációi számára a zenét? Miért választják hivatásul, egyáltalán úgy tekintenek-e iskolai tevékenységükre, feladataikra, mint hivatás? És hogyan állunk a pedagógusképzés intézményrendszerével, mennyire marad meg a kiemelt figyelem középpontjában a felelősségteljes tanárságra való felkészítés? Mennyire vagyunk felkészültek arra, hogy ne csupán nagyszerű koncertező muzsikusokat, de jó zenepedagógusokat is képezzünk és a hivatásszeretetre neveljünk? Az írásban az előbbi kérdéseken túl szó esik még a tanítás etikai szempontjairól, a gyermekközpontú nevelés szem előtt tartásáról, mely szintén a Parlando legutóbbi, 2020/6. számában jelent meg: 

http://www.parlando.hu/2020/2020-6/Dominko_Istvan_gyermekkozpontu.pdf