Kortárstánc vidéki középiskolákban
A világjárvány és az oktatás villámgyors digitalizálódása, a nehézségeken kívül újabb lehetőségeket is hozott a színház- és táncművészet területére. Csuzi Márton, MMA ösztöndíjas művész egy új projektje ezekre a lehetőségekre reflektál.
A Csuzi Márton vezette Flying Bodies kollektíva, a kulturális rendezvények, művészeti műhely- és kutatómunkák szervezése mellett, nagy figyelmet fordít az edukációra, beavatásra is.
A középiskolás korosztály, a művészetpedagógia egyik legfontosabb korcsoportja. Beavatásuk, érzékenyítésük rendkívül hatékony tud lenni ebben az időszakban. Fontos lenne, hogy a 14-19 éves diákok, a jövő közönsége, már most minél többet találkozzon a kortárs előadóművészettel. Ennek biztosítása azonban, főleg a vidéki középiskolák számára, nagyon nehéz feladat. Osztálynyi fiatal utaztatása, színházjegyek vásárlása komoly anyagi és logisztikai terhet jelent, a színház időhöz kötöttsége is nehezíti a feladatot.
A világjárvány alatt azonban, szinte az összes színház, társulat, alkotó áttért az online közvetített előadásokra, óriási méretű, jó minőségű adatbázis kiépülését eredményezve. Tulajdonképpen az összes előadás mozgóképi rögzítésre került, sokszor innovatív módszerekkel, az online közvetítés kreatív fejlesztésével.
Ugyanígy az oktatás is szinte mindenhol áttért a digitális térbe, automatikusan fejlesztve az iskolák és a diákok informatikai eszköztárát, felhasználói tudását.
Ezek együtt, lehetőséget kínálnak a bavatás, művészetpedagógiai foglalkozások térnyerésére a digitális dimenzióban. A Flying Bodies kollektíva és a Trafó Kortárs Művészetek Háza Gondolat Generátor nevű művészetpedagógiai műhelyének közreműködésében, Csuzi Márton elindított egy a nagy online streaming szolgáltatókhoz (HBO, Netflix, stb.) hasonló platform létrehozását megcélzó projektet, melyet elsősorban vidéki középiskolák rendelkezésére bocsátanak majd, hogy megkönnyítsék az ott tanító tanárok, és az ott tanuló diákok számára a kortárs előadóművészeti alkotások elérését. A platformra budapesti befogadó színházak programjai kerülnek feltöltésre, együtt a Gondolat Generátor által létrehozott, a befogadást, értelmezést segítő edukatív anyagokkal, melyek különböző feladatok útján segíti a diákokat az együtt gondolkodásban, az alkotásokkal kapcsolatos reflexióban.
A projekt, több mint 40 pályázat közül, elnyerte a közösség támogatását, a SÍN Kulturális Központ RÉS pályázatán.
Az előkészítés első szakaszában, egy az igényeket és lehetőségeket felmérő kérdőív terjesztését kezdték el, melynek célja, hogy megismerjék a középiskolai tanárok lehetőségeit és igényeit a diákok előadóművészeti beavatásával kapcsolatban. A kérdőívet középiskolai tanárok tölthetik ki: https://forms.gle/Pxhixm5zRe76e8it8