Megjelent a Nemzeti Magazin
A történelem színpada és kulisszái – Trianon színházi szemszögből. Az ember tragédiája két rendezői megközelítésben. Portréinterjú a Nemzeti társulatának Junior Prima díjasával. Mitől olimpia egy színházi, és mi nyűgözi le egy előadásban a pszichológust… olvasnivalók a Nemzeti Magazinban.
Ajánló a Nemzeti Színház magazinjának tartalmából
Szomorújáték Párizsban
Összeesküvés áldozatai vagyunk, vagy Trianon olyan dráma, amelyben mi is elkövettük a magunk tragikus vétségét? Ablonczy Balázst hívtuk segítségül, hogy felidézze, mi zajlott száz éve a történelem színpadán. A történésszel készült interjúból megismerhetjük az 1920-as békeszerződés körülményeit, a kőszínházak jelképes szerepét és Sztálin hozzájárulását a magyar színházművészethez.
Az összeomlás évei
Gajdó Tamás színháztörténész a vesztes háború utáni színházi életet mutatja be az őszirózsás forradalomtól Trianonig. Olvashatunk operettkedvelő szerb tisztekről, egy sértődött francia tábornokról, elvett színházakról, szétoszló társulatokról, kommunizálásról és a dicsőséges visszatérés elmaradásáról.
Ketten a Tragédiáról
Madách Imre művét többször is megrendezte Szikora János és Vidnyánszky Attila. A Tragédia avatott ismerőiként multiplexnemzedékről, istenkeresésről, a klasszikusok magyarról magyarra fordításról, közéleti helyi értékről és a színpadi derűről is beszélnek a páros interjúban.
Junior Prima
„Össze kell csiszolódni, és ha valami nem működik, akkor dolgozni kell rajta, nemcsak szakmailag, hanem emberileg is. Meg kell ismerni egymást, hogy ki hogyan tud a legjobban dolgozni. Így tudunk egymásnak segíteni, és ekkor lesz jó az előadás” – interjú Szabó Sebestyén László, a 2019-es év egyik Junior Prima díjasával.
Nézőpont
Ketten ugyanarról. Az idei évad két „hivatásos nézője” Hodász András katolikus pap, vlogger és Bazsányi Sándor esztéta, akik először a Médeia előadásáról írták meg a véleményüket. Annyit elárulhatunk: egyiküknek pont az tetszett a legjobban, ami a másik szerint az előadás gyenge pontja.
Színházi Olimpia
„Fontosnak tartom egy ország vagy város kulturális hagyományait, színházi életének dinamizmusát. Es ebből a szempontból Magyarország, illetve Budapest alkalmas helyszín. A MITEM-en is érzékelem azt a művészi-alkotói energiát, amely rendkívül fontos egy Színházi Olimpia létrehozásában” – mondja Valerij Fokin, a 2019-es szentpétervári Színházi Olimpia vezetője.
Szívvel látni
„A valódi színház egzisztenciájában, izmaiban, légzőszerveiben ragadja meg a nézőt. Az ember ül és nem tudja, hogy mitől olyan lenyűgöző az, amit lat, csak azt érzi, hogy szinte megőrül” – színházi interjú a nemrég elhunyt Vekerdy Tamás pszichológussal.