Mesterséges intelligencia és művészet: kreativitás, improvizáció, egyéni stílus
Az előadás a Pécsi Filozófia Doktori Iskola Tanulmányi Napja keretén belül kerül megtartásra. A téma a legfontosabb kortárs művészetelméleti kérdéseket tárgyalja, és a vizuális művészeteket kutatók számára hasznos elméleti konklúziók megfogalmazását segítik.
Az előadás a kortárs művészetelméleti kutatások fontos kérdéseivel foglalkozik, elősorban azzal, hogy mit jelent a kreativitás, az egyéni stílus, a festő, festészet, színhasználat, festői tevékenység fogalmai a 21. században. Ezek az elméleti kérdések nemcsak a mesterséges intelligencia kontextusában érdekesek, de jelen kutatási témám, a kortárs vizuális művészet, azon belül pedig Gerzson Pál életművének elméleti feldolgozása számára is nagy segítséget nyújtanak. Kutatásom első szakaszaiban elméleti vizsgálódásokat folytatva olyan általános kérdésekre keresem a választ, amelyek egy festői életműből, illetve mindenekelőtt a festészettel kapcsolatos általános fogalmak újradefiniálásából kiindulva egyszerű, még csak újnak sem mondható kérdésekre keresnek új(ra) válaszokat. Előadásomban ilyen kérdéseket érintek, ú.m.:
Mit jelent a művészi kreativitás?
Hogyan tudjuk meghatározni a humán festészet fogalmát?
A mesterséges intelligencia által művelt művészi tevékenység elméleti szempontból hogyan különíthető el az emberi művészettől?
Imitálható-e az egyéni stílus algoritmusokkal?
Miért veszélyes a "homo deus" fogalma és mit jelent ez a kortárs művészetelmélet számára?