Mintakísérletek fotóeljárásokkal
Mintaalkotási kísérletek cianotípiával és fotogrammal.
Az MMA 2019-2020-ig terjedő ösztöndíjprogramjának résztvevőjeként mintaminimalizálással foglalkozom. A projekt részeként elsősorban minimális mintázatokat, foltokat, gesztusokat keresek, melyek megalkotásakor a nyomhagyás módja legalább olyan fontos mint maga az elkészült mű. A lelassulásra, elmélyülésre fókuszt helyező projekt első hosszabb szakasza a gesztusok, technikák, léptékek kereséséről szól. A festészeti gesztusok alkalmazásán túl kísérleteim különböző fotótechnikai eljárások bevonásával gazdagodtak. Célom megvalósításához legközelebb a cianotípia és a fotogramm vittek.
A cianotípia, másnéven kék,- vagy napnyomat érzékenyített papír vagy textil hordozón, napon történő exponálás hatására megjelenő képet jelent. Az érzékenyítés vörösvérlúgsó oldat és ferriamoniumcitrát oldat keverékével történik. Szárítást követően a hordozón elhelyezett fotónegatív, vagy különböző formák mentén alakul ki a mintázat. A fixálás vízzel való lemosással történik.
Jelen munkafázisban az eljárás alkalmas a festett gesztusok „előhívására” és véletlenszerű mintázatok megjelenítésére is. Különböző természeti formák (jelen esetben galyak és apró kavicsok sokasága) véletlenszerű, gesztusként a hordozóra vetett lenyomatai, új réteggel gazdagítják az eddigi kísérleteimet. Itt a mintaképzés folyamatát szinte teljes egészében a természet végzi az exponálástól a formák milyenségéig (leszámítva a hordozó érzékenyítését és a mintaalakításná szükséges minimális emberi beavatkozást). Az így létrejött sorozatok a minimalizálást már az alkotás aktusára is kiterjesztik.
A természeti formák lenyomatán túl saját, üveglapra festett gesztusaim sokféleképp rendezhetők új kompozícióba a cianotípia segítségével, sőt ez a technika egy megismételhetetlen gesztus sokszorosítását, variálását is lehetővé teszi.
Hasonlóképpen a cinotípiához a fotogram is fénynyomatot jelöl, bár itt nem szükséges az exponáláshoz UV fényt használni.
Ezzel az eljárással a gesztusok és természeti formák lenyomatán túl, a fixír és az előhívó folyadék oldatának sűrűségével kísérletezve izgalmas felületeket sikerült létrehoznom. Szintén kísérletezés során tapasztaltam, hogy a fényérzékeny papíron nedves ecsettel elhelyezett foltok exponálás után fekete/sötétszürke gesztusként kerülnek újra elő.
A fotókon ezekből a gesztus,- és mintakísérletekből válogattam.