Hír

2023-11-02 13:19:00

Tiszatáj folyóirat: https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/intenziv-gesztusok-progressziv-athidalasok/

Nagy Zopán: Intenzív gesztusok, progresszív áthidalások…

Az Art9 Galéria művészeinek bemutatkozása az Art Market-en. Kiállítók: Kiss Zoltán festőművész, Kovács Kitti festőművész, Orbán Előd szobrászművész, Sebestyén Sára fotóművész, Szabó Ábel festőművész, Szabó Károly képzőművész.

Nagy Zopán írása:

https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/intenziv-gesztusok-progressziv-athidalasok/

Részletek:

Íme: Hideg máglyák folyamatos-réteges takarásban, következetesen, direkt minimalitással jelennek meg. A háttér-problémákat technikai felütések, rejtett szimbolikák és a lazább rajzossággal elegy magabiztosság oldja fel. Vagy egyáltalán nem old fel semmi semmit?! Erre talán nincs válasz, ám az érzékelhetőbb, hogy a művész főként zsigeri megoldásokkal igyekszik felülírni a morális krízis fokozatait! 

Orbán Előd: szobor-műtárgyait és installációját, specifikus tér-berendezéseit mutatta be az Art9 Galéria standján. A művész konceptuálisabb látásmóddal közelít a (méltán fennkölt) carrarai márványhoz, mellyel szokatlanul is bánik, alkot, mondhatni, hogy új minőségeket teremt vele…

Sajátos viszonyuk évek óta tart. Miként azt statement-jében vallja: számára fontos a teoretikus megközelítés is. Használati tárgyakat emel be folyamatosan a galériák, kiállítótermek tereibe, gyakran műterem-jelleggel át- és megrendezve azokat. Kortárs kontextusba helyezi a formailag figuratív, de tartalmilag absztrakt alkotásait. 

Szabó Ábel a Programozott káosz című, legújabb, a művész eddigi munkásságától, ismert stílusjegyeitől némileg eltérő, 2023-as sorozatát mutatta be. Az elmúlt évek festményein elmélkedve, akár múlt-idézve, akár előre (szinte a semmibe) tekintve írom további soraimat. A körülvevő struktúrák, a mértani formák szigorú leolvasása, majd átírása: távolságtartó önvallomások mögötti tartalmak. 

Szabó Károly: Low-cal című installációja az egyik konceptuális folyamat-munkájának részleteiből áll össze. Jelenlegi (át)értelmezésben: itt különálló és összefüggő tér-alkotásként is funkcionál, konkrétan és rejtetten irodalmi-filozófiai eszközökkel, kultúrtörténeti és egzisztenciális sugallatokkal is élve: átsütve, odaégetve…

Alkotónk asztala falhoz van tapadva, rajta: vágott kenyerek, melyekbe egy-egy szót vésett a művész. Most lelassítva tapintjuk a lehetetlent – s némán kortyoljuk az abszurditás légszomjas kérdéseit… Az installáció az írás (kimondhatatlan) esszenciája révén folytatódik a falon, fölfelé, talán (egy/a) nem-létező tér-idő felé…