Hír

2020-12-02 09:59:00

Budapest

Ő elsősorban nagy ember, csupa NAGYbetükkel!

Csanádi Judit díszlettervező, építészmérnök, egyetemi tanár gondolatai Romvári Józsefről.

Jóska bácsi gyerekkorom része volt, szüleim legjobb barátaival, H. Sas Judittal és Hartai Andrással laktak egy házban, a Nyúl utcában, egy nagyon szép szecessziós villában, 1958-ra nyúlnak vissza emlékeim rá és feleségére, Klári nénire. Felnőtt kapcsolatunk új minőségben akkor fordult "komolyra", amikor 1978-ban a díszlettervezői pálya felé fordult érdeklődésem, 1976-ban szerzett építészmérnöki végzettségemre alapozva. Már a gyerek- és ifjúkori viszonyunk is bensőséges volt, nehéz elképzelni nála szelídebb, kedvesebb és figyelmesebb embert. Munkakapcsolatunk sokkal későbben kezdődött, 2002-ben lettem a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékének vezetője, s ekkor kerestem meg őt azzal a kéréssel, hogy a filmes díszlettervező képzés alapjait dolgozzuk ki együtt. Ekkor egy filmben, - Cantu Mari: Rózsadomb - asszisztáltam neki, főként azzal a céllal, hogy megtapasztaljam a színházi és a filmes tervezés alapvető különbségeit. Első szakmai munkánkban is a nagytudású, elképesztően szerény, figyelmes személyiségére és tudását teljes szívvel továbbadó lényére emlékszem legélesebben. 2003-tól egészen haláláig tanított az egyetemen, és azt kell, hogy mondjam, hiánya nem veszít erejéből. Igazán csodálatos oktatási projektet, élményt nyújtó "tananyagot" dolgoztunk ki. Budapest egyik nagyon sajátos terét, a Mikszáth teret, mint filmes helyszínt dolgozták és máig dolgozzák fel a hallgatók, 2003 óta! A helyszín megismerésének legtágabb és legapróbb részleteinek megfigyelésére és a teret ölelő épületek felmérésére tanítjuk máig őket, Jóska bácsi alapelveinek megfelelően. A hallgatók számára ez a projekt meghatározó élmény, óriási munka és tapasztalat. Amióta Jóska bácsi nincs köztünk, mindig megpróbáljuk személyét és munkásságát megismertetni a hallgatókkal. A legmeghatározóbb tárgyi tudás, ismeret, megfigyelés és ezek rendszerezett dokumentálás -máig is. A Kurzus végeredménye a tér makettje. Milyen ember volt? Ő elsősorban nagy ember, csupa nagybetükkel! Akinek személyisége meghatározó eleme a másokra való figyelés, az odaadás volt. Így a tanári hívatás mindig benne volt. Nagyon szerette és aki ismerte, szereti máig is. Szakmai hagyatéka, hatalmas helyszín-archívuma nemzeti kincs. Feltétlenül elérhetővé kellene tenni, mint kutatási, mint gyakorlati szempontból. Film díszleteinek gyűjteménye egybefoglalóan ennek az élőmúzeumnak kéne, hogy része legyen. Díszlettervei műalkotások, technikai szempontból pedig edukációs anyagok. Biztos vagyok benne, hogy a digitális, 3D technikák megjelenése óriási jelentőségűek a filmiparban. E technikák gyorsasága azonban gyakran idéz elő felületes műveket. Romvári József művészete azt a gondolkodás- és alkotói módszert tudja ma még fontosabban képvselni, ami az alkotás elmélyült és odaadó attitűdjéből származik. Koncentráció, figyelem, inspiráció. Művészeti hitvallását a nemzetközi filmes színtéren is méltán ismerik. Szabó István filmjeihez készült anyagai jelentősek, ezek közül is kiemelkednek az Oscar díjas Mephisto-hoz készült munkák. Úgy gondolom, hogy a magyar filmtörténetben munkássága vezető szerepet játszik, és emlékét őrizni kell méltó módon.