Serious Fun / Komoly szórakozás - Építészet és játékok
A bécsi Museumsquartier, Architekturzentrum épületében 'Serious Fun' című, építészethez köthető játékok kiállítását tekinthettem meg tanulmányút keretében - képes beszámoló
Mindannyian ismerjük a klasszikus építészeti játékokat, a merész épületekké váló építőkockáktól a társasjátékokig, amelyekben a játékosok versenyeznek a stratégiai térbeli előnyökért. De milyen építészeti narratívákat rejtenek a babaházak, milyen irányelvek szerint nőnek a városok a számítógépes játékokban, és milyen épületek nyújtanak védelmet az első személyű lövöldözős játékoknak a támadók ellen?
Az építészeti játékok kulturális és műszaki örökségünk részét képezik. Fából, fémből vagy kartonból készülnek, másokat számítógépen vagy konzolon játszanak. A hibrid változatok játékká varázsolják magát a várost, és interfészeket nyitnak meg párhuzamos világok felé. Az építészeti játékok is a társadalomtörténet részét képezik. A populáris kultúra kifejező formájaként azt közvetítik, hogyan érzékeljük épített környezetünket, és hogyan képzelhetjük el másként. A távolról szemlélődő vizuális reprezentációkkal ellentétben a játékok rendkívül magával ragadó karaktert bontakoznak ki: aki részt vesz a játékban, az maga is a játék részévé válik. A miniatúrák egyrészt arra hívják az embereket, hogy beleszóljanak olyan épületek, városok vagy helyzetek fejlesztésébe, amelyekhez a valóságban nem férnének hozzá. Ezért váltak a játékok a részvételi folyamatok kedvelt eszközévé is.
A kiállítás játékokat és játékokról való reflexiókat mutat be. A kiállítások, amelyek közül sok interaktív, építészektől, művészektől és játékfejlesztőktől származnak. Ennek során ismételten felhívják a figyelmet az építészeti játékok sajátos, néha furcsa, gyakran innovatív vonatkozásaira. Milyen utópiákat, disztópiákat idéznek elő, milyen értékeket, elképzeléseket közvetítenek, bírálnak vagy erősítenek meg? Milyen helyek, témák és életmódok maradnak ki általában, és milyen játékok pótolják ezeket a hiányosságokat? A látogatók számítógépes játékokon keresztül városnéző túrákat tehetnek, virtuálisan játszhatnak a londoni ingatlanpiacon, ijesztő drámákként vagy emancipációs történetként élhetik meg a babaházakat, újrateremthetik a vakok térélményét egy pusztán akusztikus videojátékban, vagy közösen építhetnek klímabarát kerületeket.
A „Serious Fun” kiállítás játékra és gondolkodásra hívja a látogatókat. Lehetővé teszi az elmélyülést az ismert és kevésbé ismert játékokban, de ösztönzi a távolságtartást és a játékok világának és felépített világainak kritikus pillantását. Nemcsak építészettel dolgozol, hanem tükröt is tartasz felé.