Hír

2023-04-08 09:27:00

Velence

Szín – forma – tér ábrázolások az iskolai oktatásban

Kísérleti jelleggel kipróbáltam, hogy hogyan lehet összekötni az iskolai alkotást egy-egy világhírű művész tevékenységének bemutatásával, illetve műveinek feldolgozásával úgy, hogy közben elméleti, ill. technikai alapismeretekre tehetnek szert a gyerekek.

Szín – forma – tér ábrázolások az iskolai oktatásban

Az iskolai tananyag egyik legkönnyebben alkotó tevékenységgé alakítható és feldolgozható tárgyai természetesen a rajz, a „technika óra” (és a testnevelés) készségtárgyak.

A „készségtárgyak” mind tartalmilag, mind megítélésükben még mindig a többi „fontos” tárgy után kullognak a tananyagok hierarchiájában, annak ellenére, hogy egyrészt ezek a tárgyak lennének a legalkalmasabbak a gyermekek komplex fejlesztésére, másrészt ezeken keresztül tudná a gyermek leginkább megismerni a külvilágot, az anyagokat, illetve saját magát az önkifejezés, illetve élményeinek aktív és építő feldolgozása útján.

Sajnos a mai oktatásban még a másodikos, harmadikos tananyagban is rendszerint a rajzórai alkotást egy színező, ceruzával való kiszíneztetése teszi ki, pedig ez a korosztály már rég képes mind fizikailag, mint szellemileg a komolyabb és összetettebb alkotói munka elvégzésére. A legtöbb intézményben, (vagy a tanárok időhiánya, vagy szakirányú képzettségének hiánya miatt) ezeket az órákat (ha egyáltalán megtartják, hiszen sokszor egy-egy fontosabbnak ítélt tárgyból való elmaradást pótolják ilyenkor ) egyszerűen „letudják” valamilyen időhúzó, időkitöltő feladattal.

A gyermekek többsége már óvodás kora óta színezőkön él, ami ebben a korban valóban pótolhatatlan, finommotorikát fejlesztő foglalkozás, azonban iskolás korra legkésőbb át kellene lépni ezen a szinten.

Kísérleti jelleggel kipróbáltam, hogy hogyan lehet összekötni az alkotást egy-egy világhírű művész tevékenységének bemutatásával, illetve műveinek feldolgozásával. Így – bár a művészettörténet nem része a tananyagnak – a gyermekek egyrészt kitekintést kapnak a festészet világába, tájékozódnak nevekről, stílusoktól, másrészt egy-egy kiragadott mű elkészítésével különböző alapismereteket taníthatunk meg nekik. Természetesen nem cél a magas szintű művészeti ábrázolás, mégis a gyermekek olyan anyagokkal dolgozhatnak és olyan technikákat próbálhatnak ki, amelyeket elsajátítva a saját alkotói nyelvezetük fejlődik, gazdagodik.

Iskolai keretek között az elmúlt pár hónapban, többek között Victor Vasarely, Keith Haring munkásságát dolgoztuk fel.