Több, mint Design
A pécsi Művészeti Kar tárgyalkotás és tervezőgrafika szakos hallgatóinak és tanárainak kiállítása
A Pécsi Művészeti Kar Média és Alkalmazott Művészeti Intézet (MAMI) tanárainak és diákjainak legkülönbözőbb technikájú és rendeltetésű munkáiból állt az az izgalmasan sokoldalú kiállítás, amelyet 2019 elején lehetett megtekinteni a FUGA Budapesti Építészeti Központ ipari hangulatú kiállítóterében. Maga a hely-szín-tér összkulturális központként funkcionál egy kulturális-turisztikai centrumban, multi-funkcionális és egyben minőségi szakmai infrastrukturájába jól illeszkedett a Design 2018 kiállítás változatos és színvonalas együttese.
A megnyitó alkalmával került sor a MAMI legújabb kiadványának könyvbemutatójára. A 2018 őszén megjelent DESIGN című kötet az Intézet oktatóinak és hallgatóinak díjnyertes, hazai és külföldi kiállításokon megmérettetett alkotásait, valamint diplomamunkáit mutatja be és bár nem kiállítás-katalógus, de a benne szereplő munkák jelentős része szerepelt a fugebeli kiállításon. A tömör címhez méltó minimalizmussal megtervezett ízléses kiadvány személyes momentuma, hogy az Intézet 14 művész-tanára egy-egy gondolatot közöl arról, mit jelent számára saját alkotói tevékenysége.
A Design 2018 lehet egy olyan koordináta-rendszer, amelyben az egyik tengelyt az iparművészet eszköz- és gyakorlati rendeltetésű alkotásai, a másikat a száz százalékosan képzőművészeti munkák alkotják: A Fugában szereplő műtárgyak a tervezőgrafikától (pl. plakát-, csomagolás-, arculat- és logó tervek) a műfajilag is komplex művészkönyveken át egészen az autonóm képgrafikai alkotásokig terjednek ki, egyúttal a használati tárgyaktól (pl. tálak, vázák, étkészletek) az önálló kisplasztikáig. Ebből fakadóan olykor átlépik a design határait. A kurátor, Fekete Vali kreatívan közelítette meg a kihívást: a műfajbeli, stiláris és technikai különbségek egymás mellé helyezését ebben a speciális térben úgy, hogy az eklektikus hatás elkerülésével a tárgyak inkább egymást erősítették. Ilyen módon az önálló grafikai alkotások a kisplasztikák közelében kerültek falra, míg a plakátok és tipográfiai munkák előtt inkább a használati design tárgyakat helyezték el a térben.
A tárlat különleges szigetét képezi a használati beton design tárgyak együttese, valamennyinél érzékelhető a sokoldalú alapanyagban rejlő új lehetőségek kutatása. A tárgyalkotás szakos hallgatók kitűnő munkái például rávilágítanak a technológia öntészeti szempontjainak figyelembevételére: a negatív formát vízálló anyagból, hungarocellből és habosított pvc-ből készítik, a kerámiáknál alkalmazott porózus (gipsz) forma helyett. Hosszas tervezés, mérés és a formák precíz modellezése előzi meg az öntőforma elkészítését. Mészáros Nóra színezett Betondobozai a falak vékonyságával és a különböző vágású fedelek pontos illesztésével kacérkodnak, Pető Réka beton tálja a bonyolult szerkesztésű szabályos hétszög kettőzése, egy közös élre tükrözve. A hosszú tervezési folyamat mellett a hungarocell pontos megmunkálása is kihívást jelentett. Budán Miklós 2010 óta tart beton kurzusokat a keramikus és szobrász hallgatóknak. Kiállított, Alapstruktúra 1. című munkája egy független kisplasztikai alkotás. Alapformája a benne rejlő alumínium alkatrész, majd ennek lehetséges további kibontakozását vizsgálja az alkotó a beton anyagán keresztül. A kiválasztott alkatrész szimbolikus szerepet tölt be, valódi funkciója szándékosan nem kiolvasható, sokkal inkább egy működő gépezet részeként jelenik meg. A művész az ipari formákat tiszta formai esztétikájuk miatt is szívesen alkalmazza.
A beton urbánus karakterére rímel a street-art és graffitik világát idéző arculatterv a közeli falfelületen. Lizom Dávid diploamunkája - Cirus RE:ACT - egy környezettudatos gördeszka-márka arculat-terve. Vegyes technikája a szemét felhasználásával készült kísérleti nyomat és a digitális grafika kreatív kombinációja, anyagában gördeszkákra kasírozott digitális print sorozatként valósult meg. Konzulense, Simon Péter Bence egy kísérleti fotót állított ki. A számítógép képernyőjére felírt egyszerű, fehér alapon fekete szöveget egy kaleidoszkópszerű gyerekjátékhoz applikált mobiltelefonnal fotózta le. Kísérletei során, extrém nagyításban a monitor RGB képalkotó technológiájának piros, kék, zöld színei elkülönülnek és kavargó forgataggá alakulnak a fotóin.
A kiállítás és katalógus anyagáról érdemes megjegyezni, hogy összesen több, mint húsz reprezentált alkotás eredményesen szerepelt különböző hazai és nemzetközi pályázatokon, mint például a PosterFest, az Országos Művészeti Diákköri Konferencia több szekciója, vagy legutóbb tíz pécsi tervezőgrafikus plakátja Párizsban a Mois du graphisme plakátfesztiválon, „cirkusz” témában.
Az egyik legkomplexebb “Gesamtkunstwerk” a tárlaton Miklós Melinda My Paper Landscapes c. Művészkönyve. Papír technikával készült, plasztikai igényű tájábrázolásai erősen asszociatívak, a különböző papír-textúrák ragasztása, hajtása, tépése és ezáltal a fény-árnyék hatások belső tájakat elevenítenek meg. A lefotózott ábrázolások különös útinaplóként ívelik át a design és a képzőművészet határait. A pécsi Művészeti Karon Gerendy Jenő tervezőgrafikus művész kurzusán mélyülhetnek el a hallgatók a művészkönyv összetett, hazánkban alulbecsült műfajában, amelyet a Design 2018 kiállítás öt példával is bemutatott.
Páratlan lehetőségek rejlenek a szobrászművész és tanár, Burkus Judit Érzések bölcsője című papír plasztikájában. A kerámia szakon doktorált művész kutatási témája a rácsok és hálók: geometriájuk, előfordulásuk és - tartószerkezet, felületkitöltés, szűrő - funkciójuk a természetes és mesterséges környezetben, illetve a kerámiaszobrászatban. Az alkotó szívesen dolgozik kerámiával, porcelánnal és papírral egyaránt. Munkásságába szervesen illeszkedve ez a plasztika a tér érzékelésének és ábrázolásának a kérdésére is keresi a választ.
Természetesen a hagyományos porcelán technikát is bőven reprezentálják a kiállítás használati design tárgyai. Melkovics Ágnes Gyermek étkészletén - máz alatti kobalt kék festéssel - Lázár Ervin, A Négyszögletű Kerek Erdő újraillusztrálása látható. Revák Katalin a herendi pikkelymintás állatfigurák parafrázisait készítette el hengerdoboz-sorozatán Mesedobozok címmel. Jellemző a humor és játékosság, a kerámiáról alkotott kép váratlan, vagy szokatlan elemekkel való átírása, miközben a formai tisztaság és az ipari technológia alkalmazása meghatározó. Mákos Gergő Szalagos kannája és Fülöp György Feszültség című ígéretes alkotása pedig az épített kerámia formai kérdéseinek izgalmas megközelítései.
A kiállítás egyik fénypontja - Gáspár György üveg munkája - geometrikus absztrakt vizuális nyelvvel beszéli el az üveg iparművészeti megközelítésével szemben annak építészeti és szobrászati felfogását. Építészeti rajzokra emlékeztető vázlatok és modellek alapján üveglapról üveglapra helyezte egymásra az elemeket. A vonalháló szembenézetből egy tökéletesen egybeolvadó, szabályos rács-struktúra, de oldalnézetből már felsejlik, hogy valójában egy sajátos hideg üveg technika – a festett síküveg lapok ragasztása - miatt háromdimenziós plasztikaként is működhet.
Összességében elmondható a kiállításról, hogy a rendezés nem kívánta az oktatók munkáit kiemelni, a hangsúlyt sokkal inkább a pécsi képzés színvonalára helyezte. A Zsolnay kerámia, a porcelán, a pirogránit, az eozin szerepét a művészeti felsőoktatás szintjén is lehetséges és szükségszerű megőrizni. Ez vezérelte Prof. Nagy Mártát, mikor a kerámia szak (2017-től tárgyalkotás szak) megalapítását szorgalmazta. A MAMI műteremközpontú oktatást valósít meg, amelynek helyszínei a Zsolnay Kulturális Negyedben működő Művészeti Kar területén kialakított tágas közös műterem és korszerű műhelyek sora: massza-előkészítő, gipszműhely, öntőműhely, betonműhely, kemencetér, labor. Egy ilyen műhelyháttér megteremtése kiemelt fontosságú, hiszen az alapos technikai- és anyagismeretek, a kézműves és nagyipari technikák elsajátítása és a saját kísérletek folytatása elengedhetetlen az iparművészet bármely területén. Az új anyagok – pl. üveg – jelenléte pedig arra utal, hogy a tárgyalkotás szakon hamarosan új szakirányok is indulhatnak.
Mogán Orsolya, művészettörténész