A filmkészítés rítusa
Szövényi-Lux Balázs a filmkészítés rituális oldaláról, tapasztalatairól írt elemzést.
Dr. Balázs Géza által szerkesztet kötetben, a Film szimbolikájában megjelenő tanulmány a filmkészítés, és elsősorban a filmrendezés rituális mozzanatait vizsgálja.
Byung-Chul Han A rítus eltűnése c. erősen vészjósló írásában amellett érvel, hogy a modern fogyasztói létben eltűntek, kihaltak a hagyományos rítusok. Alapvető megállapításait nem cáfolva rámutatunk, hogy a filmművészet területén, a filmes munka esetében felfedezhetünk rituális jegyeket. A közösségi alkotói folyamat, a szerepek és szabályok játékos rendszere rituális tulajdonságokat mutathat. Pontosabban egyfajta átmeneti rítusként is nézhetjük egy film előkészítését, forgatását és bemutatását.
Kivonat a szövegből:
"Az alkotás során a rendező a sokféle résztvevőt egyetlen narratív irányba szervezi, mely által egy egységes műalkotás születik. Ahogy a pap is felkészül a szertartásra, vagy a közösség az áldozatra táncok által, úgy a film esetében is több tucat ember mozgása, tudása, egyénisége beleoldódik egyetlen képbe. Amikor elhangzik a szó, tessék, a csapó csattan, megannyi folyamat, felkészülés és tapasztalat sűrűsödik össze néhány percre. Ezek a percek hasonlítanak ahhoz, mint mikor egy szakrális (ősi) szertartás végbemegy: a sok egyén egy irányító (rendező) által beleoldódik a közös teremtő pillanatba. Olyan mély figyelmet igényel a művelet a közösség tagjaitól, mely hasonló ahhoz a kulturális technikához, melyet éppen a rituális és vallásos gyakorlat fejlesztett ki. Már nem külön látvány, fényképezés, rendezés lesz, hanem egységes mű, egy közösségi tapasztalat. Egyszerre személyes és univerzális élmény. Ahogy Han fogalmaz: a rítusok (…) megszabadítják az ént önmaga terhétől. Han Gadamert idézve folytatja: „a művészet időtapasztalatának lényege, hogy
megtanulunk elidőzni. Talán ez a számunkra kiszabott véges megfelelője annak, amit örökkévalóságnak neveznek” (Han 2023: 25)."
Forrás: Szövényi-Lux Balázs
A filmalkotás közösségi rítusa
In: Balázs, Géza; Pölcz, Ádám (szerk.) A film szimbolikája
Budapest, Magyarország : Magyar Szemiotikai Társaság (2025) 272 p. pp. 183-190.