
A kép mint tárgy a romániai szocialista fotóklubok kiállítási gyakorlataiban
Új publikáció született, amelyet a Korunk szeptemberi számában tesznek közzé.
Testet öltő vágyak. A kép mint tárgy a romániai szocialista fotóklubok kiállítási gyakorlata címmel írtam tanulmányt a július végi, augusztus eleji időszakban. A tanulmány a Korunk folyóiratban jelenik majd meg, melynek kulcsszava a TEST lesz. Szerkesztő: Györffy Gábor.
A tanulmányban a Török Gáspár fotóhagyaték kutatása közben felöltött gondolataimat foglaltam össze, annak kapcsán, hogy a digitalizáció korszakában új jelentést nyerő analóg, anyagi képkultúra miként használható forrásként, hogyan lehet kiolvasni a képek méretéből és falra függesztéséből egy adott korszak intézményesülési törekvéseit, egy médium gyakorlóinak művészeti rangért, társadalmi elismertségért vívott harcát. A tanulmány inspirációs forrásaként a szóban forgó hagyatékon kívül a kortárs materialista elméletek, a fenomenológia és Jeff Wall munkássága szolgált.
Részlet a tanulmány bevezetőjéből: "E tanulmány szemléletét abból a kitüntetett figyelemből meríti, amely az utóbbi években a humán tudományok területén volt megfigyelhető az anyagszerűség és a test, a testi érzékelés irányába. A képek materialitásával való foglalkozás a képzőművészetek területén korábban megjelent ugyan, mégis, a poszt humán gondolkodás, a karteziánus dualizmust radikálisan átértékelő fenomenológia szemlélete új fényben láttatja a testet, és új keretet biztosít a képzőművészet, és azon belül a tanulmány tárgyát képező fotográfia anyagszerűségéről való gondolkodásnak is. A fénykép anyagszerűségének, fizikai objektumként való jelenlétének a bevonása az értelmezésbe a fotótörténet számára is hasznos lehet, hiszen új forrás bevonásával, új (intézményes, társadalomtörténeti) kontextusok megteremtésével érhet fel. Jelen esetben egy napjainkig tartó, de a 20. század közepén induló gyakorlat kerül fókuszba az “anyagban való gondolkodás”[1] szellemében, éspedig a Románia-szerte az 1950-es években induló amatőr fotókörök, filmklubok előhívási és kiállítási gyakorlatát fogom megvizsgálni. A fényképnek mint tárgynak a megformálása mögötti szándékokat, képzeteket keresem majd, amint az a laborálási gyakorlatokban és a képek nyilvános térben való elhelyezésében tetten érhető. A filmklubok teljes hálózatára nincs rálátásunk, hiszen a romániai fotótörténeti kutatás még nem tart a szintézisek megfogalmazásánál, ezért saját, szűkebb keretben mozgó kutatásaimra támaszkodom, amelyeket a marosvásárhelyi fotóklub kapcsán végeztem. A 2003-tól Marx József Fotóklub nevet viselő civil társulás (1953–napjainkig) írott és szóbeli közlései, és Török Gáspár (1934–2019) átörökített hagyatéka szolgáltatja azt a reprezentatívnak tekinthető mintát, amelyben a képek körforgására, ország szintű és nemzetközi hálózatokra is ráláthatunk a szocializmus korszakából."
[1] Eredetiben „thinking materially.” Elizabeth Edwards és Janice Hart szerkesztők használják ezt a kifejezést az új megközelítés megnevezésére a Photographs, Objects, Histories. On the Materiality of Images c. kötet előszavában. Routledge, London és New York, 2004, 1.
A bejegyzés illusztrációit az Azopan online archívumban található Marx József-album képeiből válogattam.