zeneművészet

Hír

2025-04-09 09:00:00

Manchester

A metronómtól a zenei figyelem tréningjéig

A metronómtól a zenei figyelem tréningjéig: Stachó László előadása Manchesterben

Kapcsolódó személyek:

2025. április 9–10-én a manchesteri zeneakadémia, a Royal Northern College of Music adott otthont a világ egyik legjelentősebb zenepedagógiai és -pszichológiai társasága, a Society for Education, Music and Psychology Research (SEMPRE) éves konferenciájának. Stachó László az eseményen megtartott előadásában az általa kifejlesztett zenei figyelemirányítási módszertan, a Gyakorlásmódszertan egyik alkalmazási lehetőségét mutatta be: a forma-, lüktetés- és ritmusérzék hatékony és tartós eredményű fejlesztésének módját. A Gyakorlásmódszertan figyelmi tréningjéből Stachó eddig három kontinensen, 20 ország rangos zeneakadémiáin – többek között rendszeresen Róma, Madrid, Bern és Jeruzsálem zeneakadémiáin – és fesztiváljain tartott mesterkurzusokat hangszeres és énekes szólistáknak, továbbá kamaracsoportoknak. Emellett újabban zenekari tréningeket is ad a módszertannal (Liszt Ferenc Kamarazenekar, MÁV Szimfonikusok). Az eddigi bőséges tapasztalatok nyomán már rövid tréningidőszak eredményeképpen is igen jelentősen javul a résztvevők zenei formaérzéke, lüktetés- és ritmusérzéke, valamint a zenei átélés élményének és a kifejezőkészségnek az intenzitása. A Gyakorlásmódszertan módszereit alkalmazó zenészek pontosabban hallják „kívülről” önmaguk játékát és képessé válnak a gyors figyelmi váltásokra, ami nem csupán a zenei forma érzékeny és hatékony megjelenítését teszi lehetővé, hanem az együttzenélésben s a karmesteri szándék gyors és pontos követésében is alapvető fontossággal bír. Kamrazenei és zenekari felállásban a módszertan alkalmazása számottevően és hatékonyan növeli az együttjáték minőségét, mert a zenekari muzsikus számára kényelmesen érzett és megfelelően alkalmazkodó lüktetés megtartását eredményezi, emellett nagyban segíti a karmesteri szándék figyelmes és biztos követését; továbbá olyan hatékony és eredményes próbastratégiákat (ill. gyakorlási stratégiákat) hív elő, amelyekkel radikálisan lecsökkenthetők a próbaidőtartamok (ill. az egyéni gyakorlási idő) is. „From metronome to mindfulness: A new pedagogical perspective on rhythm, meter, and musical form” című előadásában Stachó ezek mellett az előnyök mellett kifejtette, hogyan segíti a tempótartást és a lüktetés kényelmes tartását a zenei figyelem tréningezése – a metronóm megszokott és valójában egyáltalán nem hatékony, sőt inkább káros használata helyett.